Harvinaista keuhkosairautta sairastava voimaantuu vertaistuesta

Maailmassa on noin 8 000 erilaista harvinaista sairautta. Arvion mukaan maailman väestöstä noin 6-8 % sairastaa jotakin harvinaista sairautta.

Harvinaisten keuhkosairauksien määrää ei tiedetä tarkkaan. Lisäksi on monia muita harvinaisia sairauksia, joissa hengitysoireet ovat yksi sairauteen liittyvistä oireista.

On harvinainen keuhkosairaus mikä tahansa, niin se ilmenee aina yksilöllisesti ja sen vaikeusaste vaihtelee. Harvinaista keuhkosairautta sairastavalla ja hänen läheisellään on tarve vaihtaa kokemuksia samaa sairautta sairastavan ja hänen läheisensä kanssa. Hengitysliitto järjestää valtakunnallisia diagnoosikohtaisia tai teemallisia vertaistapaamisia. Harvinaisten keuhkosairaiden vertaisryhmiä toimii paikallisissa hengitysyhdistyksissä, alueellisina ryhminä ja valtakunnallisina verkkovertaisryhminä. Paikallisista ja alueellisista vertaisryhmien kokoontumisista löytyy tietoa Hengitysliiton tapahtumakalenterista. Verkkovertaisryhmät ovat suljettuja, mutta tarpeen mukaan perustetaan uusia ryhmiä, joten ota yhteyttä Hengitysliiton harvinaistoiminnan suunnittelijaan.

Syksyllä järjestetään seuraavat valtakunnalliset vertaistapaamiset:

• Keuhkofibroosia sairastavat läheisineen, pe-la 5-6.10. Oulu, ilmoittautuminen 9.9. mennessä
  • Keuhko- ja keuhkosydänsiirron saaneet läheisineen, pe-su 17-19.8. Tampere, ilmoittautuminen 15.6. mennessä*
  • Korkeaa keuhkoverenpainetta sairastavat läheisineen, pe-la 14-15.9. Espoo, ilmoittautuminen 19.8. mennessä
  • Teemallinen vertaistapaaminen harvinaista keuhkosairautta sairastavalle (sosiaaliset palvelut), pe-la 9-10.11. Tampere, ilmoittautuminen 7.10. mennessä

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
Marika Kiikala-Siuko, p. 050 539 3071 tai marika.kiikala-siuko(a)hengitysliitto.fi
*Ilmoittautuminen 17-19.8. Tampereen vertaistapaamiseen: Sydän- ja keuhkosiirrokkaat Syke, helena.keto-kallunki(a)sydanliitto.fi

Hengitysliiton harvinaistoiminnan suunnittelijan kautta on mahdollisuus löytää myös vertaishenkilö, jonka kanssa vaihtaa kokemuksia harvinaisen keuhkosairauden kanssa elämisestä. Ota rohkeasti yhteyttä!

Hengitysliiton harvinaistoiminnan suunnittelija
Marika Kiikala-Siuko
marika.kiikala-siuko(a)hengitysliitto.fi

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu