Sirkka-Liisan ja Kirsin Mainiot teot

Forssan Seudun Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Sirkka-Liisa Ilvonen ja sihteeri Kirsi Repo saivat Mainio teko -kunniamaininnat 3.5. Forssassa.

Sirkka-Liisan ja Kirsin ansiosta yhdistys on ollut kevään aikana esillä paikallisessa mediassa viisi kertaa eri aiheista:

Forssan lehti uutisoi matkahappirikastimen luovutustilaisuudesta 3.5. Forssan sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalle ja Seutusanomat 2.5. Astmapäivästä. Medianäkyvyyden ja uuden uniapneavertaisryhmän myötä yhdistykseen on liittynyt aiempaa enemmän uusia jäseniä.

Sirkka-Liisa on Kanta-Hämeen Sairaanhoitopiirin valtuuston jäsen ja muutenkin aktiivinen kunnallisissa luottamustehtävissä.

Kirsi toimii kokemustoimijana ja ohjaa Kanta-Hämeen alueen harvinaisten vertaisryhmää. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän asiakasraati työllistää Kirsiä seuraavat 2 vuotta. Hän on myös ilmoittautunut mukaan sote- ja maakuntauudistukseen liittyviin kokemustoimija-teemaryhmään ja yhdistys- ja järjestötoiminnan näkyvyyttä parantavaan teemaryhmään.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: