Sirkka-Liisan ja Kirsin Mainiot teot

Forssan Seudun Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Sirkka-Liisa Ilvonen ja sihteeri Kirsi Repo saivat Mainio teko -kunniamaininnat 3.5. Forssassa.

Sirkka-Liisan ja Kirsin ansiosta yhdistys on ollut kevään aikana esillä paikallisessa mediassa viisi kertaa eri aiheista:

Forssan lehti uutisoi matkahappirikastimen luovutustilaisuudesta 3.5. Forssan sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalle ja Seutusanomat 2.5. Astmapäivästä. Medianäkyvyyden ja uuden uniapneavertaisryhmän myötä yhdistykseen on liittynyt aiempaa enemmän uusia jäseniä.

Sirkka-Liisa on Kanta-Hämeen Sairaanhoitopiirin valtuuston jäsen ja muutenkin aktiivinen kunnallisissa luottamustehtävissä.

Kirsi toimii kokemustoimijana ja ohjaa Kanta-Hämeen alueen harvinaisten vertaisryhmää. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän asiakasraati työllistää Kirsiä seuraavat 2 vuotta. Hän on myös ilmoittautunut mukaan sote- ja maakuntauudistukseen liittyviin kokemustoimija-teemaryhmään ja yhdistys- ja järjestötoiminnan näkyvyyttä parantavaan teemaryhmään.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.