Kokemustoimijat

Kokemustoimija on hengityssairas, joka on koulutuksessa hankkinut taitoja oman selviytymistarinansa jäsentämiseen ja kertomiseen.

Kokemustoimijan osaamista kannattaa hyödyntää erilaisten palvelujen kehittämisessä ja hengitysterveyttä edistävässä vaikuttamistyössä.

Kokemustoimijan kokemuksista on hyötyä esim.

• terveydenhuollon asiakasraadeissa
  • kuntalaiskuulemisissa
  • kehittämishankkeissa
  • vertaisryhmissä
  • lääkärien koulutuksissa
  • sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksissa
  • messuilla
  • yhdistysten omissa tilaisuuksissa.

Kokemustoimijan voi tilata: kokemuskoulutus.fi. Palvelu vaatii rekisteröitymisen. Voit tavoittaa hengityssairauksien kokemustoimijoita myös Hengitysliiton kautta: kokemustoimija(a)hengitysliitto.fi.

Katso video, niin tiedät mistä kaikesta on kyse, kun puhutaan kokemustoiminnasta ja yhteistyöstä kokemustoimijoiden kanssa.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: