Korjausneuvojien julkaisut

Tästä osiosta löydät korjausneuvojien julkaisut: oppaita, opinnäytetöitä, korjaushankkeista pidettyjen blogien yhteenvedot jne.

Kuntotutkimuksista kiinnostuneille:

Vesa Asikainen (toim.)Sisäilmaongelmaisten koulurakennusten korjaaminen
Tämä opas käsittelee kuntotutkimuksia ja korjaushankkeen läpivientiä. Tutkimuksen johtajana toimi Teknillisen korkeakoulun LVI-laboratorion tutkimuspäällikkö Jarek Kurnitski ja projektipäällikkönä Juhani Pirinen Hengitysliitosta.

Omakotitalon omistajaa ja taloyhtiöitä kiinnostavat:

Heidi-Johanna Jokelainen: Kosteus- tai homevaurion korjauttaminen
Tässä oppaassa annetaan ohjeita omakotitalon omistajalle kosteus- tai homevauriokorjaushankkeen tutkimusten, suunnittelun ja toteutuksen läpivientiin sekä tarvittavien sopimusten tekemiseen.

Heidi-Johanna Jokelainen ja Salmi Piritta: Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjausvaurioprosessissa
Opinnäytetyö sisältää ”Omakotitalon omistajan” sekä ”Taloyhtiön” -oppaat homevaurion korjauttamiseksi täytettyine malliesimerkkeineen.

Tuula Syrjänen: Eri vuosikymmenien omakotitalojen huolto-ohjeet
Opinnäytetyön tavoitteena oli kohdistaa tiedotusta erityisesti tavallisiin omakotitalojen omistajiin ja painottaa heille ennakoivan huollon tärkeyttä kosteus- ja homevaurioiden estämisessä. Omakotitalojen omistajia varten laadittiin internet-sivusto, www.hometalkoot.fi.

Pientalojen korjausrakentajia kiinnostavat:

Tommi Riippa ja Jussi Karjalainen: Jälleenrakennuskauden pientalon korjausopas

Tässä korjausoppaassa tarkastellaan jälleenrakentamiskauden pientalojen terveyshaittojen aiheuttajaksi epäiltyjä mikrobivaurioita ja niiden korjaustapoja.

Tapani Moilanen: 70-luvun pientalon korjausopas
Tämän korjausoppaan sisältöön on kerätty tyypillisimmät 1970-luvun pientalon terveyshaittoja aiheuttavat rakenteiden vauriot sekä vaurion syntymisen mahdollistavat seikat.

Juhani Pirinen: Pientalojen mikrobivauriot - Lähtökohtana asukkaiden kokemat terveyshaitat
Tutkimuksessa esitellään erilaisia mikrobivaurioita ja arvioidaan niiden syntymiseen johtaneita syitä.

Katso myös: opastilaus

Sisäilma-, ulkoilma- ja korjausoppaat

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: