Korjausneuvojien julkaisut

Tästä osiosta löydät korjausneuvojien julkaisut: oppaita, opinnäytetöitä, korjaushankkeista pidettyjen blogien yhteenvedot jne.

Kuntotutkimuksista kiinnostuneille:

Vesa Asikainen (toim.)Sisäilmaongelmaisten koulurakennusten korjaaminen
Tämä opas käsittelee kuntotutkimuksia ja korjaushankkeen läpivientiä. Tutkimuksen johtajana toimi Teknillisen korkeakoulun LVI-laboratorion tutkimuspäällikkö Jarek Kurnitski ja projektipäällikkönä Juhani Pirinen Hengitysliitosta.

Omakotitalon omistajaa ja taloyhtiöitä kiinnostavat:

Heidi-Johanna Jokelainen: Kosteus- tai homevaurion korjauttaminen
Tässä oppaassa annetaan ohjeita omakotitalon omistajalle kosteus- tai homevauriokorjaushankkeen tutkimusten, suunnittelun ja toteutuksen läpivientiin sekä tarvittavien sopimusten tekemiseen.

Heidi-Johanna Jokelainen ja Salmi Piritta: Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjausvaurioprosessissa
Opinnäytetyö sisältää ”Omakotitalon omistajan” sekä ”Taloyhtiön” -oppaat homevaurion korjauttamiseksi täytettyine malliesimerkkeineen.

Tuula Syrjänen: Eri vuosikymmenien omakotitalojen huolto-ohjeet
Opinnäytetyön tavoitteena oli kohdistaa tiedotusta erityisesti tavallisiin omakotitalojen omistajiin ja painottaa heille ennakoivan huollon tärkeyttä kosteus- ja homevaurioiden estämisessä. Omakotitalojen omistajia varten laadittiin internet-sivusto, www.hometalkoot.fi.

Pientalojen korjausrakentajia kiinnostavat:

Tommi Riippa ja Jussi Karjalainen: Jälleenrakennuskauden pientalon korjausopas

Tässä korjausoppaassa tarkastellaan jälleenrakentamiskauden pientalojen terveyshaittojen aiheuttajaksi epäiltyjä mikrobivaurioita ja niiden korjaustapoja.

Tapani Moilanen: 70-luvun pientalon korjausopas
Tämän korjausoppaan sisältöön on kerätty tyypillisimmät 1970-luvun pientalon terveyshaittoja aiheuttavat rakenteiden vauriot sekä vaurion syntymisen mahdollistavat seikat.

Juhani Pirinen: Pientalojen mikrobivauriot - Lähtökohtana asukkaiden kokemat terveyshaitat
Tutkimuksessa esitellään erilaisia mikrobivaurioita ja arvioidaan niiden syntymiseen johtaneita syitä.

Katso myös: opastilaus

Sisäilma-, ulkoilma- ja korjausoppaat

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.