Korjausneuvojien julkaisut

Tästä osiosta löydät korjausneuvojien julkaisut: oppaita, opinnäytetöitä, korjaushankkeista pidettyjen blogien yhteenvedot jne.

Kuntotutkimuksista kiinnostuneille:

Vesa Asikainen (toim.)Sisäilmaongelmaisten koulurakennusten korjaaminen
Tämä opas käsittelee kuntotutkimuksia ja korjaushankkeen läpivientiä. Tutkimuksen johtajana toimi Teknillisen korkeakoulun LVI-laboratorion tutkimuspäällikkö Jarek Kurnitski ja projektipäällikkönä Juhani Pirinen Hengitysliitosta.

Omakotitalon omistajaa ja taloyhtiöitä kiinnostavat:

Heidi-Johanna Jokelainen: Kosteus- tai homevaurion korjauttaminen
Tässä oppaassa annetaan ohjeita omakotitalon omistajalle kosteus- tai homevauriokorjaushankkeen tutkimusten, suunnittelun ja toteutuksen läpivientiin sekä tarvittavien sopimusten tekemiseen.

Heidi-Johanna Jokelainen ja Salmi Piritta: Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjausvaurioprosessissa
Opinnäytetyö sisältää ”Omakotitalon omistajan” sekä ”Taloyhtiön” -oppaat homevaurion korjauttamiseksi täytettyine malliesimerkkeineen.

Tuula Syrjänen: Eri vuosikymmenien omakotitalojen huolto-ohjeet
Opinnäytetyön tavoitteena oli kohdistaa tiedotusta erityisesti tavallisiin omakotitalojen omistajiin ja painottaa heille ennakoivan huollon tärkeyttä kosteus- ja homevaurioiden estämisessä. Omakotitalojen omistajia varten laadittiin internet-sivusto, www.hometalkoot.fi.

Pientalojen korjausrakentajia kiinnostavat:

Tommi Riippa ja Jussi Karjalainen: Jälleenrakennuskauden pientalon korjausopas

Tässä korjausoppaassa tarkastellaan jälleenrakentamiskauden pientalojen terveyshaittojen aiheuttajaksi epäiltyjä mikrobivaurioita ja niiden korjaustapoja.

Tapani Moilanen: 70-luvun pientalon korjausopas
Tämän korjausoppaan sisältöön on kerätty tyypillisimmät 1970-luvun pientalon terveyshaittoja aiheuttavat rakenteiden vauriot sekä vaurion syntymisen mahdollistavat seikat.

Juhani Pirinen: Pientalojen mikrobivauriot - Lähtökohtana asukkaiden kokemat terveyshaitat
Tutkimuksessa esitellään erilaisia mikrobivaurioita ja arvioidaan niiden syntymiseen johtaneita syitä.

Katso myös: opastilaus

Sisäilma-, ulkoilma- ja korjausoppaat

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD