Selviytymistarinoita ja henkilökuvia

Täältä löydät erilaisia aitoja henkilökuvia ja tarinoita, miten sairastuneet ovat selviytyneet eteenpäin elämässään.

Jonathan sairastaa vakavaa, harvinaista keuhkosairautta, jolle ei ole löytynyt täsmällistä diagnoosia. Hän tarvitsee lisähappea selvitäkseen päivittäisistä askareista. Mitä Jonathanin arkeen kuuluu? Entä miten hänen koulunkäyntinsä sujuu?

Pertti sairastui astmaan. Pian hänellä todettiin myös keskivaikea uniapnea. Astmalääkityksen ja CPAP-hoidon lisäksi Pertti hoitaa itseään liikkumalla ahkerasti. Myös yhdistystoiminta on lähellä Pertin sydäntä.

Heikki Huotari sairastui työpaikkansa sisäilmasta. Työnantaja vähätteli sisäilmaongelmia ja Heikin oireilua. Työtoveritkin ottivat etäisyyttä. Heikki jäi yksin. Loppujen lopuksi hän menetti tajunsa työpaikan vessassa ja iski päänsä lavuaariin. Sen jälkeen työpaikalle ei enää ollut paluuta.

Koulun sisäilmasta sairastuneet kasiluokkalaiset Santra ja Pihla ovat nykyajan evakkoja. Tytöt ovat kokeilleet 15 eri opiskelupaikkaa, kuten kahviloita ja muita yleisiä tiloja. Miten tytöt suhtautuvat tulevaisuuteensa? Mitkä ovat heidän terveisensä päättäjille ja mitä mieltä he ovat nykyajan rakentamisesta?

Vuonna 2014 Kaurialan koulussa ilmeni sisäilmaongelmia. Kaikki koululaiset siirtyivät opiskelemaan väistötiloihin Hämeenlinnan Ammattikorkeakouluun. Yläastelaiset Santra ja Pihla, joille sisäilmaongelmat olivat aiheuttaneet vakavia ongelmia, eivät pystyneet opiskelemaan väistötiloissakaan. Ainoa tila, jossa he kykenevät työskentelemään, on Kaurialan koulun kabinetti.

Jonathan sairastaa vakavaa, harvinaista keuhkosairautta. Hän tarvitsee lisähappea päivittäin. Jonathanin sairauden hoitaminen on iso osa hänen äitinsä Johannan elämää. Miten Johanna jaksaa ja mistä hän saa voimaa?

Jonathan sairastaa synnynnäistä keuhkoputkien laajentumaa. Lisähappi on hänelle välttämätön hoitomuoto monen muun lääkkeen ohella.

Jianca on yksi niistä, joiden arkielämä ei suju yhtä vaivattomasti kuin valtaosalla lapsista. Lapsen sairastuminen vaatii arkielämän sopeutumista koko perheeltä.

Taitoluistelija Tino Olenius sairastui lapsena astmaan. Miten Tino on päässyt huipulle sairaudestaan huolimatta ja millaista tukea hän on vuosien saatossa saanut? Video liittyy YIellä näytettyyn Iso kiitos -ohjelmasarjaan.

Entinen pikajuoksija Tuija Helander sairastui kesken urheilu-uransa vakavaan keuhkosairauteen, jonka vaikeimmat vaiheet hän joutui käymään läpi yksinhuoltajana. Tuija kiittää Hengitysliiton liikunnansuunnittelija Janne Haaralaa hädän hetkellä saamastaan tuesta. Video liittyy YIellä näytettyyn Iso kiitos -ohjelmasarjaan.

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU

Hengitysliiton keskustoimisto jää kesätauolle heinäkuun ajaksi. Liiton Facebook päivystää taas 17.7.2018 eteenpäin. Yksityisviesteihin ei kuitenkaan voida heti vastata, sillä suurin osa asiantuntijoista palaa työn äärelle vasta 6.8.2018. Hyvää kesää!

Yksi elämä järjestää SuomiAreenassa yhdessä Lääkäriliiton, Doctagonin ja CGI:n kanssa Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset, johon sisältyy kolme terveydenhuoltoon liittyvää debaattia. Keskusteiluissa käsitellään muun muassa terveydenhuollon robotiikkaa ja sotea. Liity kuulolle 18.7 klo 13-14!

Onko sinulla heinänuha tai allergiasta johtuvia hengitystieoireita? Toimittaja etsii kauttamme haastateltavaa kertomaan arjen kokemuksistaan aikakauslehteen. Kuva otetaan, mutta haastattelu onnistuu tarvittaessa myös puhelimitse. Laita yhteystietosi yksityisviestillä niin välitämme ne eteenpäin toimittajalle!