Selviytymistarinoita ja henkilökuvia

Täältä löydät erilaisia aitoja henkilökuvia ja tarinoita, miten sairastuneet ovat selviytyneet eteenpäin elämässään.

Elviira sairastui sisäilmasta kouluikäisenä. Katso Elviiran tarina aina kouluajoista työelämään asti.

Jonathan sairastaa vakavaa, harvinaista keuhkosairautta, jolle ei ole löytynyt täsmällistä diagnoosia. Hän tarvitsee lisähappea selvitäkseen päivittäisistä askareista. Mitä Jonathanin arkeen kuuluu? Entä miten hänen koulunkäyntinsä sujuu?

Pertti sairastui astmaan. Pian hänellä todettiin myös keskivaikea uniapnea. Astmalääkityksen ja CPAP-hoidon lisäksi Pertti hoitaa itseään liikkumalla ahkerasti. Myös yhdistystoiminta on lähellä Pertin sydäntä.

Heikki Huotari sairastui työpaikkansa sisäilmasta. Työnantaja vähätteli sisäilmaongelmia ja Heikin oireilua. Työtoveritkin ottivat etäisyyttä. Heikki jäi yksin. Loppujen lopuksi hän menetti tajunsa työpaikan vessassa ja iski päänsä lavuaariin. Sen jälkeen työpaikalle ei enää ollut paluuta.

Koulun sisäilmasta sairastuneet kasiluokkalaiset Santra ja Pihla ovat nykyajan evakkoja. Tytöt ovat kokeilleet 15 eri opiskelupaikkaa, kuten kahviloita ja muita yleisiä tiloja. Miten tytöt suhtautuvat tulevaisuuteensa? Mitkä ovat heidän terveisensä päättäjille ja mitä mieltä he ovat nykyajan rakentamisesta?

Vuonna 2014 Kaurialan koulussa ilmeni sisäilmaongelmia. Kaikki koululaiset siirtyivät opiskelemaan väistötiloihin Hämeenlinnan Ammattikorkeakouluun. Yläastelaiset Santra ja Pihla, joille sisäilmaongelmat olivat aiheuttaneet vakavia ongelmia, eivät pystyneet opiskelemaan väistötiloissakaan. Ainoa tila, jossa he kykenevät työskentelemään, on Kaurialan koulun kabinetti.

Jonathan sairastaa vakavaa, harvinaista keuhkosairautta. Hän tarvitsee lisähappea päivittäin. Jonathanin sairauden hoitaminen on iso osa hänen äitinsä Johannan elämää. Miten Johanna jaksaa ja mistä hän saa voimaa?

Jonathan sairastaa synnynnäistä keuhkoputkien laajentumaa. Lisähappi on hänelle välttämätön hoitomuoto monen muun lääkkeen ohella.

Jianca on yksi niistä, joiden arkielämä ei suju yhtä vaivattomasti kuin valtaosalla lapsista. Lapsen sairastuminen vaatii arkielämän sopeutumista koko perheeltä.

Taitoluistelija Tino Olenius sairastui lapsena astmaan. Miten Tino on päässyt huipulle sairaudestaan huolimatta ja millaista tukea hän on vuosien saatossa saanut? Video liittyy YIellä näytettyyn Iso kiitos -ohjelmasarjaan.

Entinen pikajuoksija Tuija Helander sairastui kesken urheilu-uransa vakavaan keuhkosairauteen, jonka vaikeimmat vaiheet hän joutui käymään läpi yksinhuoltajana. Tuija kiittää Hengitysliiton liikunnansuunnittelija Janne Haaralaa hädän hetkellä saamastaan tuesta. Video liittyy YIellä näytettyyn Iso kiitos -ohjelmasarjaan.

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen