nainen hymyilee bronkiektasia kartoitus kansi uutinen
Julkaistu: 24.3.2021
UutisetHengityssairaudetVaikuttaminen

Bronkiektasiaa sairastava tarvitsee tietoa ja ohjausta

Hengitysliitto selvitti bronkiektasiatautia sairastavien kokemuksia oireista, hoidosta ja ohjauksesta sekä taudin vaikutuksesta hyvinvointiin. Kartoitus on nyt luettavissa sähköisenä julkaisuna.

Bronkiektasiaa sairastavan hyvä hoitotasapaino edellyttää tiedon ja ohjauksen saamista. Tärkeää heille on saada tietoa muun muassa sairauden omahoidosta ja sairauden pahenemisvaiheista.

Bronkiektasiaa sairastavat kokevat fyysisen suorituskyvyn heikkenemisen merkittäväksi sairauden oireeksi. Liikunnan intensiteetin ja tehon sopeuttaminen koettiin vaikeaksi, etenkin hengitystieinfektioiden ja pahenemisvaiheiden jälkeen. Fyysisestä kunnosta huolehtiminen on keskeinen osa bronkiektasiataudin omahoitoa.

Kansainväliset bronkiektasiataudin hoitolinjaukset korostavat erilaisten limanpoistomenetelmien käyttöä. Näitä menetelmiä on useita ja ne on koettu turvallisiksi ja oireita helpottavaksi, vaikka tieteellinen näyttö niiden tehosta puuttuu.

”Kartoitus on saanut hyvää palautetta terveydenhoitoalan ammattilaisilta. Kartoituksessa esille tulleet asiat otetaan huomioon bronkiektasiatautia sairastavien vertaistoiminnassa, ohjauksessa ja neuvonnassa ja Hengitysliiton vaikuttamistyössä”, Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntija Marika Kiikala-Siuko sanoo.

Lue Hengitysliiton kartoitus ”Bronkiektasiatautia sairastavien kokemuksia oireista, hoidosta ja ohjauksesta sekä taudin vaikutuksesta myönteiseen hyvinvointiin”.