Ohjattua jumppaa iäkkäille ihmisille. Iäkäs mies ja nainen jumppaavat jumppapallon avulla ja ohjaajan avustuksella.

Hengityssairaan liikunta

Hyvä fyysinen kunto helpottaa hengityssairaan elämää. Liikunta parantaa elämänlaatua ja auttaa jaksamaan arjessa.

Liikunta on tärkeä osa hengityssairauksien omahoitoa. Hengästyttävä liikunta on jo itsessään hyvää hengitysharjoitusta. Hyvä lihaskunto ylläpitää hyvää ryhtiä ja toimintakykyä arjessa.

Liikunta muun muassa

• parantaa rasituksen sietoa
  • vähentää rasitusoireiden, kuten hengenahdistuksen, limanerityksen, hengityksen vinkumisen ja yskän, vaikeutta ja esiintyvyyttä
  • parantaa fyysistä suorituskykyä ja toimintakykyä
  • vahvistaa hengityslihaksia
  • parantaa keuhkotuuletusta
  • vähentää pahenemisvaiheita ja lyhentää toipumisaikaa
  • tehostaa ylimääräisen liman poistumista hengitysteistä
  • parantaa mielialaa ja elämänlaatua
  • auttaa rentoutumaan ja keräämään voimia arkisiin toimintoihin

Virkeyttä ja voimaa

Vinkkivihko liikuntaan tarjoaa vuoden jokaiselle kuukaudelle sopivan lajin ja liikuntaohjeet teemalla Hyvää puhinaa liikkeellä! Soveltuu kaiken kuntoisille ja ikäisille.

Liikuntaopastusta hengityssairaalle

Hengityssairas voi harrastaa lähes kaikkia liikuntamuotoja. Liikuntaharjoituksen aikana on kuitenkin hyvä huolehtia tauoista. Hikiliikuntaa on harrastettava säännöllisesti.

Alla olevat liikuntavinkit on tehty hengityssairaan näkökulmasta. Niiden toteuttaminen on turvallista ja helppoa joko yksin tai yhdessä muiden kanssa.

Huomioithan, että rasituksen aikana lisähappea käyttävien tulee noudattaa lääkärin määräyksiä lisähapen annostelusta.

Hengitysliiton Youtube-kanavalta löydät soittolistan, johon on koottu erilaisia liikuntaharjoituksia.

Jo parin viikon liikkumattomuus heikentää fyysistä suorituskykyä ja lihasvoimaa huomattavasti. On tärkeää, että hengityssairas aloittaa liikunnan omia voimavarojaan kuunnellen mahdollisimman pian sairauden pahenemisvaiheen jälkeen. Rasitusta on suositeltavaa lisätä vähitellen sitä mukaan, kun voimavarat lisääntyvät.

Liikunta heti pahenemisvaiheen jälkeen on turvallista ja pienentää sairaalahoidon riskiä. Voit pyytää tarpeen vaatiessa fysioterapeutilta yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa.

Säännöllinen ateriarytmi sekä monipuolinen ja terveellinen ravinto mahdollistavat sen, että hengityssairas jaksaa liikkua. Oikeanlainen ravinto tehostaa myös lihasten palautumista. Proteiinipitoinen ruoka auttaa ylläpitämään lihaskudosta ja auttaa palautumaan rasituksesta.

Hyvä ravitsemustila

• ylläpitää lihasvoimaa myös hengityslihaksissa
  • lisää vastustuskykyä
  • hidastaa sairauden etenemistä
  • vähentää pahenemisvaiheita ja hoidon tarvetta
  • ylläpitää hyvää vointia ja toimintakykyä arjessa.

Liikunta lisää energian kulutusta ja auttaa hallitsemaan painoa. Tahattomasti laihtuvien on tärkeää huolehtia siitä, että liikkuessa on käytettävissä riittävästi energiaa. Jokaisen kannattaa huolehtia myös siitä, että saa riittävästi nestettä liikunnan aikana. Neste pitää myös hengitystiet kosteina.

Lisää tietoa hyvästä ravinnosta löydät Ravinto ja ruokavalio -sivultamme.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videolla tehdään lyhyt alkulämmittely, lihaskuntoliikkeitä sekä liikkuvuusharjoitteita.

Hengitä ja hengästy

Tutustu Hengitysliiton Hengitä ja hengästy -oppaaseen.