Rengöring av lösöre

Allt lösöre behöver inte kasseras, eftersom en del av föremålen går att rengöra.

När du flyttar ut från en mögelskadad bostad, rengör möblerna och föremålen noggrant, eftersom mögelsporerna kan spridas runt i lösöret och orsaka symptom.

Du kan rengöra föremålen och möblerna om de inte har någon synbar mögel eller kraftig mögellukt. Om lösöret luktar mögel eller orsakar symptom även efter en noggrann rengöring, gör dig av med dem.

När du till exempel flyttar till en ny bostad, ta in de rengjorda föremålen pö om pö och var uppmärksam om de ger dig symptom. Då kan du lättare koppla symptomen ihop med vissa föremål. Det lönar sig att göra anteckningar om symptomen för att då är det lättare att följa, vilka saker lindrar eller förvärrar dem. Om de rengjorda föremålen orsakar symptom eller luktar avvikande även i det nya hemmet, ska de kasseras. Det bör observeras att symptomen kan förorsakas även av de inomhusluftsproblem som finns i den nya bostaden.

Dokument i original och personligt viktiga föremål (t.ex. fotografier, böcker, tavlor) kan lagras i förvaringslådor i ett sådant utrymme, där man inte vistas hela tiden (t.ex. ett ventilerat lager). Med hjälp av laminering kan räddas viktiga papper eller till exempel kort som barnen har gjort och som man vill ha kvar som minne. Viktiga bilder och dokument kan även skannas eller kopieras.

Andningsförbundet har inte kännedom om att det vid sidan av de traditionella metoder som presenteras i de officiella rengöringsanvisningarna skulle ha kommit några andra nya, säkra och effektiva metoder. Det lönar sig att rengöra de föremål som ska förvaras genom att dammsuga, tvätta eller avtorka enligt de anvisningar som finns på hometalkoot.fi-webbplatsen.

Det talas mycket om bastuns effekter, men det nämns inte i de officiella rengöringsanvisningarna. Idén med att bada i bastun grundar sig på det att hettan oftast förgör mikrober. Men det behöver dock inte nödvändigtvis betyda att den rengör mögelskadade föremål. Av brandsäkerhetsskäl ska man varken förvara eller torka föremål i bastun. Det bör också observeras att många föremål inte tål hetta och värmen kan öka deras materialutsläpp, det vill säga utsläppen av flyktiga organiska föreningar (VOC). VOC-föreningarna kan orsaka hälsobesvär.