Kylmähöyrystävä ilmankostutin

Kylmähöyrystyksessä suodatin tai verkko kostutetaan ja sen läpi puhalletaan ilmaa huoneistoon.

Kylmähöyrystävä ilmankostutin ei tuota juurikaan hiukkaspäästöjä, eikä myöskään lämmitä huoneilmaa. Kylmähöyrystävät laitteet sisältävät usein erilaisia antibakteerisia komponentteja ja materiaaleja, joiden tarkoitus on estää bakteerikasvuston syntymistä. Laitetta on huollettava säännöllisesti, sillä bakteerikasvustoja voi silti syntyä.

Vettä ei saa jättää seisomaan laitteeseen. Kylmähöyrystävän ilmankostuttimen kostutusmatot tai -verkot on vaihdettava, allas pestävä ja mahdolliset UV-lamput vaihdettava valmistajan ohjeiden mukaan. Yleinen suositus on kerran puolessa vuodessa.

Kostutus vie paljon lämpö- ja sähköenergiaa. Huoneilmasta energian ottavien laitteiden kostutusteho voi olla sangen vaatimaton. Valmistajan tulee aina ilmoittaa laitteen kostutusteho.

Voi aiheuttaa terveyshaittoja

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: