UV-säteilyyn perustuvat laitteet

Ultraviolettisäteilyyn perustuva laite vaikuttaa mikrobien (esim. homeitiöt) DNA:han estämällä niiden kasvun.

UV-laitteen ilmankierrätystehon on oltava tarpeeksi suuri ja laitteessa on oltava suodatin, joka poistaa kuolleet mikrobit huoneilmasta. Huom. on kyseenalaista, miksi mikrobit pitää tappaa, kun ne joka tapauksessa suodatetaan pois huoneilmasta.

Kun hankit UV-laitetta:

• Selvitä UV-laitteen käyttöympäristö. Säteily ei välttämättä tehoa kosteissa tai tiettyjä epäpuhtauksia sisältävissä olosuhteissa.
  • Muista, että mikrobien säteilysietokyky vaihtelee jonkin verran.
UV-säteily on haitallista silmille ja iholle sekä vahingoittaa myös kasveja. Varmistu, ettei säteilyä pääse laitteen ulkopuolelle.
UV-lamppu ja mahdollinen suodatin täytyy vaihtaa säännöllisesti noin kerran vuodessa valmistajan ohjeen mukaan. UV-lampun teho heikkenee sen ikääntyessä ja likaantuessa.
Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt