Liesituuletin & rasvasuodatin

Useimmissa keittiöissä on liesituuletin, joka sisältää rasvasuodattimen. Rasvasuodattimet likaantuvat sitä nopeammin, mitä enemmän keittiössä tehdään ruokaa. Niiden puhdistusväli on yleensä 1−3 kk.

Useimmat rasvasuodattimet voi irrottaa ja laittaa astianpesukoneeseen tai pestä käsin astianpesuaineella. Muut kuin metalliset suodattimet on vaihdettava yleensä kokonaan.

Liesituuletinta ei pidä käyttää silloin, kun suodatin on poistettu laitteesta.

Rasvasuodattimen irrottaminen
Kuva 1/3. Liesituulettimen tai -huuvan alapinnalla sijaitseva rasvasuodatin irrotetaan.

Rasvasuodattimen peseminen pesuaineella
Kuva 2/3. Metallinen rasvasuodatin pestään astianpesuaineella ja lämpimällä vedellä. Muut kuin metalliset suodattimet on vaihdettava yleensä kokonaan.

Rasvasuodattimen peseminen astianpesukoneessa
Kuva 3/3. Useimmat rasvasuodattimet voidaan pestä myös astianpesukoneessa. Asia on hyvä tarkistaa valmistajan huolto-ohjeesta. Suodattimen annetaan kuivua ennen takaisin asentamista.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: