Liesituuletin & rasvasuodatin

Useimmissa keittiöissä on liesituuletin, joka sisältää rasvasuodattimen. Rasvasuodattimet likaantuvat sitä nopeammin, mitä enemmän keittiössä tehdään ruokaa. Niiden puhdistusväli on yleensä 1−3 kk.

Useimmat rasvasuodattimet voi irrottaa ja laittaa astianpesukoneeseen tai pestä käsin astianpesuaineella. Muut kuin metalliset suodattimet on vaihdettava yleensä kokonaan.

Liesituuletinta ei pidä käyttää silloin, kun suodatin on poistettu laitteesta.

Rasvasuodattimen irrottaminen
Kuva 1/3. Liesituulettimen tai -huuvan alapinnalla sijaitseva rasvasuodatin irrotetaan.

Rasvasuodattimen peseminen pesuaineella
Kuva 2/3. Metallinen rasvasuodatin pestään astianpesuaineella ja lämpimällä vedellä. Muut kuin metalliset suodattimet on vaihdettava yleensä kokonaan.

Rasvasuodattimen peseminen astianpesukoneessa
Kuva 3/3. Useimmat rasvasuodattimet voidaan pestä myös astianpesukoneessa. Asia on hyvä tarkistaa valmistajan huolto-ohjeesta. Suodattimen annetaan kuivua ennen takaisin asentamista.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT