Mökin huolto-opas

Tarkkailemalla mökin kuntoa ja huoltamalla sitä säännöllisesti voi ehkäistä kosteusvarioiden syntymisen.

Kun mökkiläinen palaa talven jälkeen kesäpaikalleen, on hyvä tehdä mökin perustarkastatus. Mökki kannattaa käydä läpi seuraavan tarkistuslistan avulla.

Tarkista

• Vesikatto, vesikourut ja yläpohja. Tarkista, onko vesikatto ehjä ja sen kiinnitys kunnossa. Huomioi läpivientien kuten hormin, viemärin tuuletusputken ja ilmanvaihdon poistoilmaputken tiiveys. Katso vesikourujen kiinnitys ja kunto ja tyhjennä roskat kourusta. Tarkasta katon yläpohjan kunto ja tuulettuvuus. Katso, onko ullakkotilan vesikaton alapuolella vuotojälkiä.
  • Ulkoseinät, ikkunat ja ovet. Katso, ettei mökin julkisivupinnoilla ole läikkiä, hilseillyttä maalia, värimuutoksia, halkeamia tai rakoja. Muutokset voivat kertoa rakenteeseen päässeestä kosteudesta. Tarkasta myös ikkuna- ja ovipellitysten kunto.
  • Perustukset ja sadevesien ohjaus. Onko sokkeleissa ja perustusrakenteissa halkeamia tai merkkejä maaperän kosteuden noususta? Tarkasta salaojien toimivuus ja selvitä, mihin kattovedet kulkeutuvat. Ohjaa sade- ja pintavedet perustuksien viereltä. Maanpinnan pitää viettää poispäin rakennuksesta. Seinustalla ei saa kasvattaa kukkia ja pensaita, sillä ne tuovat ylimääräistä kosteusrasitusta rakennukseen. Tarkasta, että möki alla oleva ryömintätila on puhdas ja alapohjan tuulettuvuus on kunnossa. Ryömintätilassa ei saa säilyttää ylimääräistä tavaraa.
  • Tuulettaminen ja siivoaminen. Tuuleta mökki kunnolla, avaa ikkunat ja ovet läpivedon aikaansaamiseksi. Tuuleta tekstiilit ja poista pölyt pinnoilta. Siivoa lopuksi mökki perusteellisesti.
  • Ilmanvaihto. Jos mökin ilmanvaihto on puutteellinen, talven aikana mökin ilma ummehtuu ja kosteutta tiivistyy pinnoille. Voit parantaa ilmanlaatua jättämällä tulisijan hormin savupellin hieman auki: näin hormiin syntyy pieni imu, joka vetää sisäilmaa ulos. Huolehdi, että poistuvan ilman tilalle tulee puhdasta ilmaa korvausilmaventtiileistä.
  • Hormit, tulisijat ja lämmitys. Huolehdi hormien ja tulisijojen nuohouksesta. Tyhjennä takan, kiukaan ja vesipadan nokiluukut jo syksyllä mökkikauden päättyessä. Jos mahdollista, mökissä kannattaa pitää ylläpitolämpöä myös talvella, jotta kosteus ei pääse tiivistymään rakenteisiin. Jos mökkiin on kertynyt talven aikana kosteutta, aloita lämmittäminen asettamalla ensin patterit/lämmityslaitteet pienelle lämmölle 5-10 asteeseen usean tunnin ajaksi. Huoneen on oltava +20 °C lämpötilassa 2-3 tuntia, ennen kuin on turvallista ottaa muut sähkölaitteet käyttöön. Kostean talven jälkeen polta sekä takkaa että kiuasta pienellä tulella tai esilämmitä hormi puhaltimella.

Muista niksit

• Kuivata sähkökaappi talven jäljiltä pitämällä sen ovea auki. Tarkista sähkölaitteiden kaapelien kunto. Muista, että sähkölaitteiden korjaaminen kuuluu aina ammattilaisille.
  • Tarkasta, että vesiputket ovat kunnossa: Kun kytket hanan päälle, valuta vettä jonkin aikaa ja katso, ettei liitoksista tihku vettä. Tarkista kaikki vesilaitteet, niiden tiiveys ja mahdolliset vuotojäljet rakenteissa.
  • Tarkista, ettei saunan kiuas ole ruostunut puhki. Vaihda kivet säännöllisin väliajoin, sillä hiekottuminen syövyttää niitä. Käytä löylynheitossa vain makeaa vettä; sadevesikin on merivettä parempaa.
  • Tarkista, että palohälyttimet toimivat ja uusi niiden paristot. Palovaroittimissakin on parasta ennen päiväys.

#SuomiAreena'n keskiviikon kuulumisia. Tänään keskusteltiin mm. sotesta ja sairaanhoidon robotiikasta "Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset" -keskustelussa. Tilaisuuden kruunasi Punatähtien sote-aiheinen kappale. Tämän lisäksi Hengitysliiton viestintäpäällikkö Hanna Salminen ja kansanedustaja Pilvi Torsti kävivät tutustumassa Ammattiopisto Luovi'n tiloihin.

Päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmat ratkaistaan yhdessä! Vanhempien aktiivisuudella on iso merkitys silloin, kun päiväkodissa tai koulussa havaitaan sisäilmaongelmia ja ne halutaan ratkaista. Lue Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimeksen blogi-juttu Ratkaistaan yhdessä! -hankkeesta kokonaisuudessaan:

#SuomiAreena tunnelmia! Suomen Golfliitto ja nyrkkeilijä Eva Wahlström kokeilemassa puistogolfia Veikkaus-ständillä. Mukana myös Hengitysliiton oma liikunnan suunnittelija Janne Haarala!

Hyvää #SuomiAreena-viikkoa! Hengitysliitto on näkyvästi mukana koko arkiviikon kestävässä keskustelutapahtumassa.

Hengitysliitto ja Ammattiopisto Luovi järjestävät torstaina 19.7. klo 11.30–12.30 yhdessä Invalidiliiton, Tapaturma- ja sairausinvalidien liiton sekä SATAOSAA – Satakunnan mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -maakuntakokeilun kanssa keskustelutilaisuuden ”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena” osana SuomiAreenan ohjelmaa. Paikkana Porin Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12. Keskustelun juontaa uutistoimittaja Marjukka Havumäki ja näkemyksiään jakamassa ovat mm. presidentti Tarja Halonen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen ja Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula. Voit seurata keskustelua myös osoitteessa https://www.katsomo.fi/#!/jakso/942806 . Linkki aktivoituu 18.7 klo 15.00.