Vesisuodatusjärjestelmät

Vesisuodatusjärjestelmä vaatii tyhjennyksen ja puhdistuksen jokaisen imurointikerran jälkeen.

Vesisuodatusjärjestelmä kierrättää sisään imetyn ilman veden läpi ja samalla siirtää epäpuhtauksia huoneilmasta veteen. Kaikissa laitteissa ei ole erillisiä vaihdettavia suodattimia. Laitteita ei myydä pölynimureina, vaan monipuolisina puhdistusjärjestelminä kodin tarpeisiin.

Vesisuodatusjärjestelmän huolto vaihtelee valmistajan mukaan säiliöiden pesuista koko järjestelmän pesuihin. Laitteen tyhjennys ja puhdistus on hyvä suorittaa jokaisen imurointikerran jälkeen. Seisova ja likainen vesi on aina terveysriski. Puhallettaessa ilmaa vesialtaan lävitse altaassa olevat mikrobit voivat aerosolisoitua ja päätyä huoneilmaan, jossa ne voivat aiheuttaa vakaviakin terveyshaittoja.

Jos vesisuodatusjärjestelmässä on poistoilman suodatin, on se siltä osin verrattavissa suodattimilla varustettuihin tavallisiin pölynimureihin. Kaikissa vesisuodatusjärjestelmissä ei ole poistoilman suodatusta, mutta silti valmistajien mukaan ulostuleva ilma on täysin puhdasta. Tästä ei ole kuitenkaan puolueetonta tutkimustietoa.

Ennen vesisuodatusjärjestelmän hankkimista:

• testaa laite ja sen lisäominaisuudet
  • varmista huollon ja varaosien saatavuus.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.