Vesisuodatusjärjestelmät

Vesisuodatusjärjestelmä vaatii tyhjennyksen ja puhdistuksen jokaisen imurointikerran jälkeen.

Vesisuodatusjärjestelmä kierrättää sisään imetyn ilman veden läpi ja samalla siirtää epäpuhtauksia huoneilmasta veteen. Kaikissa laitteissa ei ole erillisiä vaihdettavia suodattimia. Laitteita ei myydä pölynimureina, vaan monipuolisina puhdistusjärjestelminä kodin tarpeisiin.

Vesisuodatusjärjestelmän huolto vaihtelee valmistajan mukaan säiliöiden pesuista koko järjestelmän pesuihin. Laitteen tyhjennys ja puhdistus on hyvä suorittaa jokaisen imurointikerran jälkeen. Seisova ja likainen vesi on aina terveysriski. Puhallettaessa ilmaa vesialtaan lävitse altaassa olevat mikrobit voivat aerosolisoitua ja päätyä huoneilmaan, jossa ne voivat aiheuttaa vakaviakin terveyshaittoja.

Jos vesisuodatusjärjestelmässä on poistoilman suodatin, on se siltä osin verrattavissa suodattimilla varustettuihin tavallisiin pölynimureihin. Kaikissa vesisuodatusjärjestelmissä ei ole poistoilman suodatusta, mutta silti valmistajien mukaan ulostuleva ilma on täysin puhdasta. Tästä ei ole kuitenkaan puolueetonta tutkimustietoa.

Ennen vesisuodatusjärjestelmän hankkimista:

• testaa laite ja sen lisäominaisuudet
  • varmista huollon ja varaosien saatavuus.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT