Asbesti

Normaalissa käytössä ehjät asbestimateriaalit eivät aiheuta vaaraa terveydelle. Sen sijaan rikkoutuneet materiaalit saattavat levittää asbestipölyä sisäilmaan.

Myös asbestia sisältäviä materiaaleja käsiteltäessä (esim. rakenteiden korjaustyöt) ilmaan leviää asbestikuituja, jolloin niiden hengittäminen aiheuttaa terveysvaaran.

Asumisterveysasetuksen (STM 2015) mukaan sisäilman asbestin kuitupitoisuus ei saa ylittää 0,01 kuitua/cm3. Asbestikuituja ei myöskään saa olla pinnoille laskeutuneessa pölyssä.

Asbestikuitujen pitkäaikainen hengittäminen voi aiheuttaa vakavan terveysongelman. Asbestista irtoava asbestipöly kulkeutuu hengitettäessä keuhkoihin. Sen on havaittu aiheuttavan keuhkosyöpää, asbestoosia, mesotelioomaa eli keuhkopussin tai vatsakalvon syöpää ja keuhkopussin sairauksia.

Asbestia käytettiin etenkin 1960–70 luvun vaihteessa paljon esim. putkien lämmöneristysmassoissa, seinä- ja kattolevyissä, lattialaatoissa ja tasoitteissa. Asbestia löytyy rakennuksista aikakaudelta 1920−1990. Asbestin käyttö Suomessa kiellettiin kokonaan vuonna 1994.

Asbestin purku- ja korjaustyöt

Asbestipurkutyön saa tehdä vain urakoitsija tai henkilö, jolla on asbestipurkutyölupa. Asbestia sisältävien rakennusosien purkutöitä saavat suorittaa ainoastaan asbestin käsittelyyn pätevyyden hankkineet yritykset. Kun tehdään esimerkiksi rakenteiden korjaustöitä, korjattava alue tulee eristää ja alipaineistaa korjaustöiden ajaksi ja siivota huolellisesti korjaustöiden valmistuttua.

Ennen purku- tai korjaustöitä on aina selvitettävä tarkkaan mahdollinen asbestin sijainti ja määrä rakenteissa. Rakennusmateriaaleissa käytetyn asbestin tunnistaminen on hyvä antaa asbestikartoituksia tekevän ammattilaisen tehtäväksi. Myös kiinteistön riskittömän ylläpidon ja huollon kannalta on perusteltua suorittaa asbestikartoitus, vaikka rakennuksen korjaussuunnitelmat eivät olisikaan ajankohtaisia. Asukkaiden tulee aina olla tietoisia rakennusmateriaaleissa käytetystä asbestista ja siihen liittyvistä toimintaohjeista.

Rakennuttajan on huolehdittava, että asbestikartoitus tehdään kaikkien ennen vuotta 1994 valmistuneiden rakennusten korjausurakoiden yhteydessä. Näitä ovat esimerkiksi kylpyhuone- ja keittiöremontit, linjasaneeraukset sekä julkisivu- ja parvekesaneeraukset.

Asbestisairaudet ja Mitä asbesti on?

Lainsäädäntö asbestitöistä

STM 2015: Asumisterveysasetus

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe