Liikkuva yhdistys -hanke (2017-2019)

Hengitysliitto on mukana Liikkuva yhdistys -hankkeessa yhdessä Aivoliiton, Diabetesliiton, Sydänliiton ja Syöpäjärjestöjen kanssa.

Rakennamme yhdessä yhdistystemme kanssa uudenlaista liikuntatoiminnan kehittämismallia sekä liikuntatoiminnan kehittämisverkostoa. Jos olet liikunnasta innostunut ja kiinnostunut yhdistysten liikuntatoimen kehittämisestä, ota yhteyttä ja tule mukaan aktiiviseen valmentajaverkostoomme!

Yhteyshenkilöt: Liikkuva yhdistys -hankkeen suunnittelija Eira Taulaniemi, eira.taulaniemi@diabetes.fi tai Hengitysliiton suunnittelija Veera Farin, veera.farin@hengitysliitto.fi

Lisätietoja hankkeesta löydät Yhdistysnetistä.

Hankkeeseen liittyen järjestetään kaksi Liikkuva yhdistys -valmentajakoulutusta syksyllä 2018. Kuopiossa 13.10.2018 ja Tampereella 27.10.2018. Tarkemmat tiedot ilmoittautumisesta ja ohjelmasta löydät klikkaamalla alla olevia tapahtumien esitteitä.

Liikkuva yhdistys -valmentajakoulutus Tampere

Kuopio

Liikkuva yhdistys -valmentajakoulutus  Kuopio

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: