Liikkuva yhdistys - Liikunnan itsearviointi

Liikkuva yhdistys –hankkeen (2017-2019) myötä osa Hengitysliiton, Aivoliiton, Diabetesliiton, Sydänliiton ja Syöpäjärjestöjen paikallisyhdistyksistä on ollut mukana rakentamassa liikunnan itsearviointi-työkalua, jonka avulla yhdistys voi helposti kartoittaa liikuntatoimintansa nykytilaa ja löytää mahdollisia kehittämistarpeita.

Kenelle?

Liikunnan itsearvion voivat tehdä kaikki hengitysyhdistykset, jotka järjestävät liikuntatoimintaa tai ovat aloittamassa liikuntaa. Tilannearvion tekemiseen käytännössä osallistuu hallituksen jäseniä, liikunnan yhteyshenkilö tai liikuntavastaava sekä esimerkiksi liikunnan vertaisohjaaja.

Miksi liikunnan itsearviointi?

Yhdistykset ovat kertoneet, että tilannearvion tekeminen omassa yhdistyksessä nosti esiin uusia liikuntatoiminnan kehittämisideoita. Tilannearvion tekeminen selkeytti työnjakoa ja tiivisti yhteistyötä hallituksen jäsenten, liikunnan yhdyshenkilön ja liikunnan vertaisohjaajien kesken. Tilannearvion tekeminen auttoi hallitustasolla tiedon välittämisessä. Se myös kannusti kirjaamaan enemmän asioita ylös, jolloin yhdistyksen liikuntatoimista saatiin pitkäjänteisempää ja suunnitelmallisempaa. Katso videolta, kuinka Lahden Sydänyhdistys ry hyötyi arvioinnin tekemisestä:

Miten liikkeelle?

Jokainen hengitysyhdistys voi käynnistää liikuntatoimintansa itsearvion tekemisen itse. Seuraavalla videolla kerrotaan arvioinnin tekeminen vaihe vaiheelta:

Arviointityökalun materiaali on nyt kaikkien saatavilla Hengitysliiton Yhdistysnetissä. Tukea itsearvioinnin tekemiseen saat myös hankkeessa koulutetuilta Liikkuva yhdistys-valmentajilta sekä liikunnan asiantuntija Veera Farinilta, veera.farin@hengitysliitto.fi.

Tästä yhdistysnettiin.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.