Liikuntaklinikka

Tarvitsetko vinkkejä tai kertausta hengityksesi helpottamiseen; hengitystekniikkaan, limanpoistoon, ryhtiin tai rintakehän liikkuvuuteen? Onko sinulla herännyt pieni liikuntakipinä ja kaipaisit tähän kannustusta liikunta-alan ammattilaiselta?

Hengitysliiton Hengitä ja hengästy -verkkoliikuntaklinikan alussa on kaikille avoin yhteinen tietoisku jostakin liikunnallisesta teemasta ja lopuksi on kevyt käytännön harjoitteluosuus. Sen jälkeen on mahdollista saada henkilökohtaista neuvontaa. Neuvontaa antavat Hengitysliiton liikunnan asiantuntijat.

Hengitä ja hengästy -verkkoliikuntaklinikka on auki syksyllä 2018 tiettyinä keskiviikkoina. Yhteinen ja kaikille avoin osuus on klo 17.00–17.45. Yksilölliset neuvonta-ajat ovat klo 15.30–16, klo 16–16.30, klo 17.45–18.15. Yksi henkilökohtainen neuvonta kestää 30 min. Henkilökohtainen neuvonta tapahtuu toiveiden mukaisesti joko puhelimessa tai Skypessä.

Päivämäärät ja aiheet:

• 12.9. Rintakehä liikkuvaksi ja nivelet vetreiksi (ilm. päättynyt)
  • 26.9. Hengitys rennoksi! (ilmoittautuminen viim. 24.9.)
  • 17.10. Arkiliikunnan hyötyjä (ilmoittautuminen viim. 15.10)
  • 7.11. Vinkkejä liman irrottamiseen (ilmoittautuminen viim. 5.11.)
  • 21.11. Miten liikun pakkasella?  (ilmoittautuminen viim. 19.11.)
  • 12.12. Turvallisesti talvella – tasapainon harjoittaminen (ilmoittautuminen viim. 10.12.)

Ilmoittaudu Liikuntaklinikalle tästä

Lataa kevään 2017 liikuntaklinikan materiaaleja:

• Kylmä ilma ja hengittäminen Lataa luentomateriaali
  • Suojaudu katupölyltä Lataa luentomateriaali
  • Lisää voimaa! Voimaharjoittelun perusteita
  • Hengitystekniikka kuntoon!
  • Ryhdikkäänä kohti kevättä – hyvän ryhdin merkitys

Tule lisäämään liikettä ja henkeä elämääsi!

Liikuntaklinikka

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: