Liikuntakoulutukset 2019

Hengitysliitto, Aivoliitto, Diabetesliitto, Sydänliitto ja Syöpäjärjestöt järjestävät yhteistyössä liikuntakoulutuksia ympäri Suomea.

Voimaa ja tasapainoa yhdistysväelle –ohjaajakoulutukset vuonna 2019

Sisältö: Vinkkejä voimaa ja tasapainoa edistävän liikunnan ohjaamiseen.

Kohderyhmä: Voimaa ja tasapainoa edistävän liikunnan ohjaamisesta yhdistyksessä kiinnostuneet henkilöt. Sopii liikunnan vertaisohjaajille.

Osallistumismaksu: 30 €/hlö. Materiaalipaketille erillinen hinta.

Hämeenlinna 12.3.                     Sydänliiton koulutukset Hakusana: voimaa

Lappeenranta 19.9.                    Sydänliiton koulutukset Hakusana: voimaa, lisätietoa huhtikuussa

Turku 7.9.                                     Voimaa ja tasapainoa Aivoliitto

Kajaani 14.9.                                Voimaa ja tasapainoa Aivoliitto

Liikkuva yhdistys –treffit vuonna 2019

Sisältö: Liikkuva yhdistys – treffeillä pääset jakamaan hyviä kokemuksiasi ja tapaamaan toisia liikuttajia. Pääset tutustumaan useamman yhdistyksen liikuntatoimintaan ja saamaan ideoita oman yhdistyksenne liikunnan tukemiseen. Treffien teemoina ovat mm. oman yhdistyksen liikuntatoiminnan itsearviointi, liikunnan markkinointi ja varainhankinta.

Kohderyhmä: Yhdistyksien liikuntavastaavat, hallitusten jäsenet ja muut liikuntatoiminnan kehittämisestä kiinnostuneet.

Osallistumismaksu: 30 €/hlö

Lahti 21.9. ja Oulu 9.11
Sydänliiton koulutukset Hakusana: Liikkuva yhdistys -treffit,

Liikkeelle tuolilla –tuolijumpan ohjaajakoulutukset vuonna 2019

Sisältö: Uusia vinkkejä tuolijumpan ohjaamiseen

Kohderyhmä: Tuolijumpan ohjaamisesta yhdistyksessä kiinnostuneet henkilöt. Sopii liikunnan vertaisohjaajille.

Hinta Osallistumismaksu 30 €/hlö.

Seuraavat tuolijumppakoulutukset vuonna 2020

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi