Keppijumppa-ohjeita

Keppijumppa sopii erityisen hyvin hengityssairaille, sillä monet kepin kanssa tehtävät liikkeet kehittävät rintarangan liikkuvuutta. Joustava rintaranka luo keuhkoille tilaa laajentua sisäänhengityksen aikana. Tehokkaampi sisäänhengitys lieventää useiden hengityssairauksien oireita.

Hengitysliiton tavoitteena on lisätä suomalaisten liikkuvuutta. Liikunnasta hyötyvät kaikki. Keppijumpan etuna on aloittamisen matala kynnys ja eri liikkeiden monipuolisuus. Keppi itsessään ei ole välttämätön, mutta se auttaa oikean liikeradan löytämisessä. Keppinä toimii niin jumppakeppi kuin vaikka luudanvarsikin. Pidä kepistä kevyesti kiinni, pidä hartiat rentoina ja hengitä tasaisesti liikkeiden ajan.

Klikkaa alla olevia keppijumppa-ohjeita avataksesi ne isompana. Voit halutessasi myös tulostaa ne.

Keppijumppa

Kuvat: Vesa Tyni. Teksti: Jenni Juntunen. Kuvissa Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Veera Farin. Julkaistu alunperin Terveydeksi-lehdessä 1/2017.

Helppo taukojumppa

Kuvat: Olli-Pekka Latvala / OPA Latvala. Kuvissa Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Veera Farin. Julkaistu alunperin Meidän Apteekki -lehdessä 1/2017.

Videolla käydään läpi  10 tehokasta rintakehän liikkuvuutta ja jalkojen lihasvoimaa kehittävää keppijumppaliikettä.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.