Keppijumppa-ohjeita

Keppijumppa sopii erityisen hyvin hengityssairaille, sillä monet kepin kanssa tehtävät liikkeet kehittävät rintarangan liikkuvuutta. Joustava rintaranka luo keuhkoille tilaa laajentua sisäänhengityksen aikana. Tehokkaampi sisäänhengitys lieventää useiden hengityssairauksien oireita.

Hengitysliiton tavoitteena on lisätä suomalaisten liikkuvuutta. Liikunnasta hyötyvät kaikki. Keppijumpan etuna on aloittamisen matala kynnys ja eri liikkeiden monipuolisuus. Keppi itsessään ei ole välttämätön, mutta se auttaa oikean liikeradan löytämisessä. Keppinä toimii niin jumppakeppi kuin vaikka luudanvarsikin. Pidä kepistä kevyesti kiinni, pidä hartiat rentoina ja hengitä tasaisesti liikkeiden ajan.

Klikkaa alla olevia keppijumppa-ohjeita avataksesi ne isompana. Voit halutessasi myös tulostaa ne.

Keppijumppa

Kuvat: Vesa Tyni. Teksti: Jenni Juntunen. Kuvissa Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Veera Farin. Julkaistu alunperin Terveydeksi-lehdessä 1/2017.

Helppo taukojumppa

Kuvat: Olli-Pekka Latvala / OPA Latvala. Kuvissa Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Veera Farin. Julkaistu alunperin Meidän Apteekki -lehdessä 1/2017.