Keppijumppa-ohjeita

Keppijumppa sopii erityisen hyvin hengityssairaille, sillä monet kepin kanssa tehtävät liikkeet kehittävät rintarangan liikkuvuutta. Joustava rintaranka luo keuhkoille tilaa laajentua sisäänhengityksen aikana. Tehokkaampi sisäänhengitys lieventää useiden hengityssairauksien oireita.

Hengitysliiton tavoitteena on lisätä suomalaisten liikkuvuutta. Liikunnasta hyötyvät kaikki. Keppijumpan etuna on aloittamisen matala kynnys ja eri liikkeiden monipuolisuus. Keppi itsessään ei ole välttämätön, mutta se auttaa oikean liikeradan löytämisessä. Keppinä toimii niin jumppakeppi kuin vaikka luudanvarsikin. Pidä kepistä kevyesti kiinni, pidä hartiat rentoina ja hengitä tasaisesti liikkeiden ajan.

Klikkaa alla olevia keppijumppa-ohjeita avataksesi ne isompana. Voit halutessasi myös tulostaa ne.

Keppijumppa

Kuvat: Vesa Tyni. Teksti: Jenni Juntunen. Kuvissa Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Veera Farin. Julkaistu alunperin Terveydeksi-lehdessä 1/2017.

Helppo taukojumppa

Kuvat: Olli-Pekka Latvala / OPA Latvala. Kuvissa Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Veera Farin. Julkaistu alunperin Meidän Apteekki -lehdessä 1/2017.

Videolla käydään läpi  10 tehokasta rintakehän liikkuvuutta ja jalkojen lihasvoimaa kehittävää keppijumppaliikettä.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt