Keppijumppa-ohjeita

Keppijumppa sopii erityisen hyvin hengityssairaille, sillä monet kepin kanssa tehtävät liikkeet kehittävät rintarangan liikkuvuutta. Joustava rintaranka luo keuhkoille tilaa laajentua sisäänhengityksen aikana. Tehokkaampi sisäänhengitys lieventää useiden hengityssairauksien oireita.

Hengitysliiton tavoitteena on lisätä suomalaisten liikkuvuutta. Liikunnasta hyötyvät kaikki. Keppijumpan etuna on aloittamisen matala kynnys ja eri liikkeiden monipuolisuus. Keppi itsessään ei ole välttämätön, mutta se auttaa oikean liikeradan löytämisessä. Keppinä toimii niin jumppakeppi kuin vaikka luudanvarsikin. Pidä kepistä kevyesti kiinni, pidä hartiat rentoina ja hengitä tasaisesti liikkeiden ajan.

Klikkaa alla olevia keppijumppa-ohjeita avataksesi ne isompana. Voit halutessasi myös tulostaa ne.

Keppijumppa

Kuvat: Vesa Tyni. Teksti: Jenni Juntunen. Kuvissa Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Veera Farin. Julkaistu alunperin Terveydeksi-lehdessä 1/2017.

Helppo taukojumppa

Kuvat: Olli-Pekka Latvala / OPA Latvala. Kuvissa Hengitysliiton liikunnan suunnittelija Veera Farin. Julkaistu alunperin Meidän Apteekki -lehdessä 1/2017.

Videolla käydään läpi  10 tehokasta rintakehän liikkuvuutta ja jalkojen lihasvoimaa kehittävää keppijumppaliikettä.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.