Savuton Suomi 2030

Savuton Suomi 2030 -verkoston slogan, yhdessä savuttomuuteen, kertoo siitä, mitä verkosto tekee: se edistää tupakattomuutta ja nikotiinittomuutta yhteistyössä.

Verkoston toiminta käynnistyi vuonna 2008 ja tällä hetkellä mukana on 19 jäsentä, jotka kaikki edistävät savuttomuutta myös omassa toiminnassaan monin eri tavoin. Yhdessä viestimme saa enemmän painoarvoa.

Savuton Suomi 2030

Järjestämme tilaisuuksia ja teemapäiviä (mm. Savuton Suomi -päivä), laadimme lausuntoja, kannanottoja, aloitteita ja tiedotteita sekä tuomme muuten esiin savuttomuuden myönteisiä puolia. Toiminnallamme tuemme tupakkalain tavoitetta, joka on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen vuoteen 2030 mennessä.

Savuttomuuden eteen tehdyistä toimenpiteistä ja polusta kohti Savutonta Suomea voit lukea lisää Savuton Suomi 2030 -sivustolta

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD