Laske tuoksukuormasi

Tuoksukuorma tarkoittaa kaikkien käyttämiemme tuotteiden kasautuvaa tuoksumäärää. Jos käytämme tiettyä kemikaalista tuoksua pidemmän ajan, lisäämme yleensä sen määrää huomaamattamme. Toisaalta emme aina edes tiedosta, mistä kaikista arjen tuotteista tuoksuja tarttuu. Tuoksukuorman laskeminen konkretisoi käytännönläheisesti, kuinka paljon kemialliset tuoksut ovat osa elämäämme.

Meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa osaltamme keinotekoisten tuoksujen määrään ja vaikuttaa siten sekä omaan että muiden elämänlaatuun.

Tänään käyttämäni tuoksut ovat:

• vuodevaatteista ja vaatteista irtoavat pesu- ja huuhteluaineiden tuoksut
  • siivousaineiden tuoksut
  • kosmetiikkatuoksut (esim. hiusaineet, ihonhoitotuotteet, meikit, hajusteet, partavedet)
  • hygieniatuotteet
  • savukkeet ja muut nikotiinituotteet
  • savutuoksujen jäämät (esim. grillaus, savustus, saunan lämmitys)
  • muut mahdolliset kemialliset tuoksut (esim. moottoriöljy, bensiini)

Minkä tuloksen sait tänään?

Voisitko pärjätä huomenna vähemmällä tuoksukuormalla?

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: