Omahoito ja altistuminen

Paras keino oireiden ehkäisyyn on voimakkaiden hajujen välttäminen.

Kotona kannattaa karsia pois kaikki turhat kemikaaliset tuoksut. Tuoksuille herkistyminen kannattaa ottaa puheeksi myös perheenjäsenten, ystävien ja työtoverien kanssa. Hengitysliiton verkkosivuilta voi ladata itselleen mieluisen #tuoksutON –julisteen käytettäväksi työ- ja harrastuspaikoissa sekä muissa julkisissa tiloissa. Julisteet ja #tuoksutON –lupaus -kortit toimivat myös työkaluina keskustella tuoksuista, tuoksuttomuudesta ja niiden vaikutuksesta elämänlaatuun sekä hengitysterveyteen.

Osalla herkistyneillä antihistamiinit, nenään suihkutettavat kortikosteroidit ja laimeat paikallispuudutteet saattavat auttaa. Astmaa sairastavilla hyvä hoitotasapaino helpottaa usein myös tuoksuherkkyyden oireita.

Varovainen altistuminen tuoksuille voi auttaa herkistynyttä ihmistä eristäytymistä paremmin pitkällä aikavälillä. Karaisun tulokset vaihtelevat. Useimmat tuoksuille herkät ihmiset sietävät melko hyvin luonnollisia tuoksuja, joten karaisua kannattaa kokeilla juuri niillä. Karaisun tulokset kuitenkin vaihtelevat yksilöllisesti.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: