Omahoito ja altistuminen

Paras keino oireiden ehkäisyyn on voimakkaiden hajujen välttäminen.

Kotona kannattaa karsia pois kaikki turhat kemikaaliset tuoksut. Tuoksuille herkistyminen kannattaa ottaa puheeksi myös perheenjäsenten, ystävien ja työtoverien kanssa. Hengitysliiton verkkosivuilta voi ladata itselleen mieluisen #tuoksutON –julisteen käytettäväksi työ- ja harrastuspaikoissa sekä muissa julkisissa tiloissa. Julisteet ja #tuoksutON –lupaus -kortit toimivat myös työkaluina keskustella tuoksuista, tuoksuttomuudesta ja niiden vaikutuksesta elämänlaatuun sekä hengitysterveyteen.

Osalla herkistyneillä antihistamiinit, nenään suihkutettavat kortikosteroidit ja laimeat paikallispuudutteet saattavat auttaa. Astmaa sairastavilla hyvä hoitotasapaino helpottaa usein myös tuoksuherkkyyden oireita.

Varovainen altistuminen tuoksuille voi auttaa herkistynyttä ihmistä eristäytymistä paremmin pitkällä aikavälillä. Karaisun tulokset vaihtelevat. Useimmat tuoksuille herkät ihmiset sietävät melko hyvin luonnollisia tuoksuja, joten karaisua kannattaa kokeilla juuri niillä. Karaisun tulokset kuitenkin vaihtelevat yksilöllisesti.

#SuomiAreena'n keskiviikon kuulumisia. Tänään keskusteltiin mm. sotesta ja sairaanhoidon robotiikasta "Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset" -keskustelussa. Tilaisuuden kruunasi Punatähtien sote-aiheinen kappale. Tämän lisäksi Hengitysliiton viestintäpäällikkö Hanna Salminen ja kansanedustaja Pilvi Torsti kävivät tutustumassa Ammattiopisto Luovi'n tiloihin.

Päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmat ratkaistaan yhdessä! Vanhempien aktiivisuudella on iso merkitys silloin, kun päiväkodissa tai koulussa havaitaan sisäilmaongelmia ja ne halutaan ratkaista. Lue Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimeksen blogi-juttu Ratkaistaan yhdessä! -hankkeesta kokonaisuudessaan:

#SuomiAreena tunnelmia! Suomen Golfliitto ja nyrkkeilijä Eva Wahlström kokeilemassa puistogolfia Veikkaus-ständillä. Mukana myös Hengitysliiton oma liikunnan suunnittelija Janne Haarala!

Hyvää #SuomiAreena-viikkoa! Hengitysliitto on näkyvästi mukana koko arkiviikon kestävässä keskustelutapahtumassa.

Hengitysliitto ja Ammattiopisto Luovi järjestävät torstaina 19.7. klo 11.30–12.30 yhdessä Invalidiliiton, Tapaturma- ja sairausinvalidien liiton sekä SATAOSAA – Satakunnan mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -maakuntakokeilun kanssa keskustelutilaisuuden ”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena” osana SuomiAreenan ohjelmaa. Paikkana Porin Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12. Keskustelun juontaa uutistoimittaja Marjukka Havumäki ja näkemyksiään jakamassa ovat mm. presidentti Tarja Halonen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen ja Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula. Voit seurata keskustelua myös osoitteessa https://www.katsomo.fi/#!/jakso/942806 . Linkki aktivoituu 18.7 klo 15.00.