Mitä katupölyn vähentämiseksi voi tehdä?

Mitä tavalliset kansalaiset, kiinteistönomistajat, taloyhtiöt ja katujen puhdistuksesta vastaavat henkilöt voivat tehdä katupölyn vähentämiseksi? Katso vinkit tältä sivulta.

Jokainen voi:

• välttää turhaa autoilua ja suosia joukkoliikennettä
  • kävellä tai pyöräillä lyhyet matkat
  • siirtää oman auton ajoissa pois kadulta, jota puhdistetaan
  • suosia kitkarenkaita
  • suosia ennakoivaa ajotapaa
  • huolehtia auton raitisilmasuodattimien toimintakyvystä.

Kiinteistönomistajat ja taloyhtiöt voivat:

• poistaa hiekan kadulta kosteana tai lumen mukana
  • puhdistaa oman katuosuuden ennen ohikulkevia kaupungin puhdistusautoja
  • olla käyttämättä lehtipuhallinta hiekan poistoon
  • välttää talvella turhaa katujen hiekoitusta
  • käyttää hiekoitukseen pestyä sepeliä.

Katujen puhdistuksesta vastaavat voivat:

• aloittaa katujen puhdistuksen ripeästi heti sään salliessa
  • käyttää vettä hiekanpoistossa pölyämisen estämiseksi
  • käyttää tarvittaessa ensiapuna kalsiumkloridiliuosta pölyämisen estoon
  • ajoittaa ja resursoida puhdistustyöt oikein
  • pestä kadut puhdistusurakan lopuksi
  • panostaa myös talvenaikaiseen lumen/hiekanpoistoon
  • kohdentaa talvenaikainen hiekoitus oikeisiin paikkoihin
  • käyttää hyvälaatuista hiekkamursketta.

Näin vähennät katupölyä ja katupölylle altistumista

Videossa kerrotaan hyviä käytäntöjä katupölyn vähentämiseen. Lue myös Ylen uutisista Kuopion kaupungin käyttöön ottamasta hiekanpoistolaitteesta, joka puhdistaa kadut ilman vettä. Koneen ansiosta hiekanpoisto voidaan aloittaa ennen yöpakkasten loppumista.

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.