Kaarina Räty

Kaarina Räty on valmistunut kokemustoimijaksi vuonna 2015. Kaarina esintyy myös Skypen välityksellä.

Kokemustoimija Kaarina Räty

kaarina.raty@outlook.com

Motto:

Kroonisen sairauden iskiessä elämä saattaa raunioitua varsinkin, jos on sisäilmasta sairastunut. Siihen ei löydy diagnoosia eikä parantavaa lääkitystä. Sen taistelun olen käynyt lävitse ja mielelläni autan kohtalotovereitani. Voimme rakentaa elämämme yhdessä ehyeksi ja nauttia siitä, mitä meillä vielä on.

Aihepiiri:

• sairastuminen ja selviytyminen
  • uusien elämän arvojen löytäminen
  • voimaantuminen
  • kuuntelen kehoani ja noudatan sen neuvoja
  • vertaistuesta voimaa.

Palvelut:

• sisäilmastasairastuneiden ryhmänvetäjä
  • luennointi.

Ammattitausta ja osaaminen:

Hengitysliiton kokemustoimijakoulutus. Avin tarkastaja sosiaali- ja terveysosastolla. Stanfordin yliopiston kehittämän 6 viikon Arkeen Voimaa -kurssin vertaisohjaajana vuodesta 2012.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Kuopion Seudun Hengitysyhdistys. Savo - Karjala. Skype for Business koko Suomi.

Kokemus:

• 2 hengitysyhdistyksessä pidettyä esiintymistä
  • 6 kurssia, Arkeen Voimaa -kurssin vertaisohjaana (kurssi kestää 6 viikkoa).

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.