Kirsi Repo

Kirsi Repo on valmistunut kokemusasiantuntijaksi vuonna 2015. Kirsi esiintyy myös Skypen välityksellä.

Kirsi Repo

Kotikunta: Tammela/Kanta-Häme

Keikat: 150 km säteellä Forssan seudulta, Skypellä koko Suomi Yhteystiedot : kirsi.repo@hengitysyhdistys.fi Puh 040 7050 885

Motot: Elä täysillä, koska elät vain kerran.
Jos et koskaan kaadu, et tiedä miltä tuntuu nousta ylös ja jatkaa matkaa.

Olen Hengitysliiton kouluttama kokemustoimija sekä käynyt kokemustoiminnan jatkokoulutuksen ja esiintymiskoulutuksia. Toimin Forssan Seudun Hengitysyhdistyksen sihteerinä ja hoidan myös tiedotustehtäviä sekä toimin vertaisohjaajana. Työurani olen tehnyt autoalalla varaosamyynnin ja huollon asiakaspalvelutehtävissä ja kouluttautunut myös digitaalisen viestinnän datanomiksi. Olen nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä keuhkosairauteni takia.

Asun Kanta-Hämeessä Tammelassa. Olen sairastanut astmaa ja harvinaista keuhkosairautta nimeltä bronkiektasia lapsesta asti. Lisäksi diagnooseista löytyy mm. refluksi, migreeni ja II-tyypin diabetes. Ikääkin on  kertynyt jo liki 50v.

Harrastuksista löytyy monen moista. Käsityöt ovat intohimoni, ulkoilen koirieni kanssa paljon luonnossa, käyn live-musiikkikeikoilla, autotapahtumissa, matkustelen ja teen vapaaehtoistyötä. Perheeseeni kuuluu avopuolison ja 15v pojan lisäksi 2 shetlanninlammaskoiraa.

Tarinani on melko pitkä ja monivaiheinen. On ylä- ja alamäkiä ja välillä jopa syviä kuoppia. Mutta aina sieltä matka jatkuu eteenpäin positiivisen ajattelun ja huumorinkin voimalla. Tarinasta pystyn tekemään toivotun pituisen ja kohderyhmä huomioiden painotus tietyissä asioissa.
Tarinasta löytyy selviämistä vaikeistakin asioista ja kriiseistä, koulukiusaamista, masennusta, ruokavalion ja liikunnan voimaa, harrastusten ja läheisten tärkeyttä. Näitä voin painottaa toiveiden mukaan.

Olen kokemustoimijana esiintynyt hoitajaopiskelijoille ja vertaisryhmille. Olen ollut Elävässä kirjastossa kirjana, toimin hyvinvointikuntayhtymämme asiakasraadissa sekä viimeisimpänä Kanta-Hämeen kokemustoimijoiden ohjausryhmässä.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.