Aalto-yliopistossa kehitteillä uusia sisäilman mittausmenetelmiä

21.03.2018
Maailmalta
Suurennuslasi
Aalto-yliopiston Sisäilmapoliisi-tukimushankeen tavoitteena on kehittää menetelmiä, joiden avulla rakennusten sisäilman haitta-aineiden lähteet voitaisiin tunnistaa ennen kuin ne aiheuttavat ongelmia. Hengitysliitto pitää tavoitetta mitä parhaimpana.

Aalto-yliopistossa vuonna 2016 alkaneen Sisäilmapoliisi-tutkimushankkeen tavoitteena on kehittää menetelmiä, joilla saadaan tietoa sisäilman koetusta ja mitatusta laadusta reaaliaikaisesti ja kustannustehokkaasti.

Hankkeessa kehitetään uusia työvälineitä ja menetelmiä, joiden avulla rakennusten sisäilman haitta-aineiden lähteet voidaan mitata, tunnistaa ja paikantaa ennen kuin ne aiheuttavat ongelmia.

Hengitysliitto pitää tärkeänä, että uusia menetelmiä kehitetään sisäilman mittaamiseen. Tavoite tunnistaa sisäilman haitta-aineet, ennen kuin ne aiheuttavat ongelmia, on mitä parhain. Seuraamme mielenkiinnolla, miten Aalto-yliopiston Sisäilmapoliisi-tutkimushanke etenee.

Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen pitää tärkeänä sitä, että uusia ideoita etsitään aktiivisesti ja niitä viedään eteenpäin hyödyntämällä tutkittua tietoa ja käyttäjäkokemuksia. Vaikka uusien menetelmien kehittäminen toimiviksi ja luotettaviksi on usein pitkä prosessi, on hyvä, että työtä sen eteen tehdään.

Lue Aalto-yliopisto tiedote