Julkaistu: 12.2.2020

Aiheuttaako elinympäristömme autoimmuunisairauksia?

Tampereen yliopiston uusi tutkimus kartoittaa elinympäristön vaikutusta tyypin 1 diabeteksen, keliakian, allergian ja astman syntyyn.

Autoimmuunisairaudet astma, allergia, keliakia ja tyypin 1 diabetes ovat yleistyneet kaikkialla maailmassa. Tarkkaa syytä ei tiedetä, mutta muuttuneet ympäristötekijät vaikuttavat asiaan. Nykyihminen altistuu entistä vähemmän maaperän mikrobeille ja enemmän kemikaaleille. Lisäksi ihmisten ruokavalio on muuttunut.

Tampereen yliopiston uusi poikkitieteellinen, kansainvälinen HEDIMED-projekti etsii selvyyttä sille, olisiko sairauksia mahdollista ehkäistä, jos ympäristötekijät tunnistettaisiin entistä paremmin.

– Tavoitteena on löytää tautimekanismeja, jotka ovat yhteisiä näille sairauksille. Uskomme, että tutkimalla näitä sairauksia samanaikaisesti, voimme saavuttaa enemmän kuin tutkimalla kutakin sairautta erikseen, sanoo HEDIMED-projektia johtava professori Heikki Hyöty Tampereen yliopiston tiedotteessa.

Projektissa on mukana useita laajoja eurooppalaisia syntymäkohorttitutkimuksia, joiden avulla voidaan selvittää varhaislapsuuden ja raskausajan altistusten kuten mikrobien, ympäristömyrkkyjen, ravinnon, stressin ja immuunivasteen vaikutusta sairastumiseen.

Lue lisää Tampereen yliopiston sivuilta.

Hengitysliitto seuraa hengityssairauksia koskevaa tutkimusta ja välittää tutkittua tietoa. Julkaisemme terveysuutisia verkossa ja Hengitys-lehdessä.