Aikuisena alkanut astma vaatii jämäkkää sitoutumista omahoitoon

8.03.2018
Maailmalta
Nainen ja astmainhalaattori
Tampereen yliopistossa ja Seinäjoen keskussairaalassa käynnissä olevassa tutkimuksessa on tunnistettu kaikkiaan viisi erilaista aikuisten astmatyyppiä, joilla kullakin on oma ennusteensa.

Tutkimuksessa tunnistetut astmatyypit ovat nuhattomien astma, naisten astma, nuorella iällä alkava atooppinen tai allerginen astma, tupakoivien astma ja lihavien astma. Aikuisena astmaan sairastuvia on suhteellisen paljon, mutta tämä kansanterveydellinen ongelma on jäänyt allergioiden ja lasten astman varjoon.

Aikuisena astmaan sairastuneen on usein on usein haastavampaa saavuttaa hyvä hoitotasapaino kuin kuin lapsena astmaan sairastuneen. Tutkimuksen mukaan aikuisena astmaan sairastuneet eivät voi niin hyvin kuin heidän pitäisi. Astman hoito vaatiikin tällöin enemmän ponnistelua ja tarkempaa omahoitoa.

- Nyt kun eri astmatyypit on tunnistettu, niiden hoitoa ja omahoitoa voidaan tulevaisuudessa varmasti räätälöidä paremmin. Aikuisena alkava astma vaatii sairastuneelta jämäkkää sitoutumista painonhallintaan, savuttomuuteen, lääkehoitoon ja mahdollisten muiden sairauksien hoitoon, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.

Lue lisää tutkimuksesta Tampereen Yliopiston sivuilla.

Lue lisää astmasta.