Betonille liimatut muovimatot aiheuttavat sisäilmaongelmia – miten ongelmat ratkaistaan?

27.04.2018
Maailmalta
Betonilattian siivous
Tutkimusten mukaan muovimaton liimaaminen suoraan betonin päälle aiheuttaa herkästi sisäilmaongelmia. Myös Hengitysliitossa on tiedossa useita suoran liimauksen aiheuttamia sisäilmaongelmia. Voisiko maton ja betonin väliin asennettava matala-alkalinen tasoite olla ratkaisu?

Tampereen teknillisen yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan sisäilmaongelmia olisi vähemmän, jos muovimaton ja betonin välissä käytettäisiin asennusalustana matala-alkalista tasoitetta.

Tampereella rakennustekniikan laboratoriossa parhaillaan tekeillä olevan tutkimus valmistuu syksyllä 2018, mutta siitä on saatu jo nyt ensimmäisiä alustavia tuloksia. Aikaisemmin asiaa on tutkittu Ruotsissa, jossa tulokset ovat olleet samansuuntaisia kuin Tampereella. Ruotsissa muovimaton suora liimaaminen betonille on kielletty kokonaan.

Myös Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat kannattavat muovimaton suoran liimaamisen kieltämistä. Heidän mukaansa Tampereen tutkimuksessa esitetty mata-alkalisen tasoitekerroksen käyttäminen betonin ja muovimaton välissä kuulostaa lupaavalta ratkaisulta, mutta he odottaisivat vielä tutkimuksen lopullisia tuloksia ennen ehdottomien ohjeiden antamista tasoitekerroksen käytön suhteen.

Muovimattojen liimaaminen betonin päälle vaatii joka tapauksessa aina ymmärrystä käytettävistä materiaaleista ja ympäristöolosuhteista.

- Jos liimattuja muovimattoja käyttää, pitää osata valita sellaiset materiaalit, jotka sopivat keskenään yhteen ja ovat M1-luokiteltuja. Myös muovimaton ja liiman vaatimat kosteus- ja pH-olosuhteet tulee aina huomioida. Ennen päällystämistä alustan riittävä kuivuus tulee määrittää luotettavilla kosteusmittauksilla. Ja jos on vähänkin epävarma osaamisestaan tässä suhteessa, muovimatto kannattaa jättää asentamatta ja pyytää ammattilaisilta apua, Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen neuvoo.

Lue aiheesta lisää Helsingin Sanomien artikkelista.