Eduskunnan TuoksutON-kampanjapäivä jatkuu arjen tekoina

13.11.2018
Meiltä
TuoksutON
Tuoksut ja tuoksuttomuus kiinnostavat myös eduskunnassa, jossa puhemies päätti suojella työsuojelutoimikunnan käynnistämää tuoksutON-kampanjaa. Kampanjan aloite tuli eduskunnan omalta henkilökunnalta ja vastuun sen järjestämisestä otti työsuojelutoimikunta. Kampanjassa hyödynnettiin Hengitysliiton #tuoksutON-materiaaleja.

Keinotekoiset tuoksut ja niiden yhdistelmät vaikeuttavat hengittämistä ja lisäävät ärsytysoireita n. 10–40 prosentilla suomalaisista. Eduskunnassakin työskentelee henkilöitä, joiden työpäivää hankaloittavat oireet, jotka periaatteessa olisivat vältettävissä, jos kollegat joko vähentäisivät tai luopuisivat kokonaan – ainakin joidenkin – lisättyjen kemiallisten tuoksujen käytöstä ja siirtyisivät tuoksuttomiin tuotteisiin. Eduskunnan kampanja jatkuu arjessa, toinen toista huomioiden.

Eduskunnassa muistettiin myös tuoksujen myönteinen puoli. Tapahtuman aikana eduskuntalaiset listasivat omia suosikkituoksujaan. Ihanista luonnontuoksuista nousivat erityisesti nämä seuraavat:

- oman lapsen hiuksien tuoksu

- tuoreen inkiväärin tuoksu

- tuoksu sateen jälkeen

- sitruunan tuoksu

- metsän tuoksu

- meren tuoksu

- koiran tassujen tuoksu

- katajan tuoksu

- puhtaan pyykin tuoksu

- työpaikan ruokalan tuoksu

- vuoristoilman tuoksu

- mummon mustikkakakun tuoksu

- suon tuoksu

- leikatun jalkapallokentän nurmen tuoksu

- joulukuusen tuoksu

- viljan tuoksu

Hengitysliitto kannustaa myös organisaatioita, työsuojelutoimikuntia ja asiasta kiinnostuneita ottamaan tuoksut ja tuoksuttomuuden puheeksi työpaikoilla. Käytännön tietoa hajuaistista, tuoksuille herkistymisestä ja tuoksuista löytyy keskustelun pohjaksi Hengitysliiton verkkosivuilta. Sieltä saa ladattua kampanjamateriaaliksi vapaasti #tuoksutON-julisteita ja #tuoksulupaus -miniesitteen.