Elinsiirron saaneiden MM-kisoissa Suomelle 39 mitalia

10.09.2019
Meiltä
suomen lentopallojoukkue
Suomi menestyi elinsiirron saaneiden MM-kisoissa. Hengitysliitto yhteistyökumppaneineen tuki suomalaisten keuhkonsiirron saaneiden urheilijoiden kilpailumatkaa.

World Transplant Games käytiin Iso-Britannian Newcastlessa elokuun lopulla. Kahden vuoden välein käytäviin MM-kilpailuihin voivat osallistua elinsiirron saaneet urheilijat ja elinluovuttajat. Hengitysliitto yhteistyökumppaneineen tuki seitsemän keuhkosiirron saaneen urheilijan kilpailumatkaa. MM-kisat sujuivat erinomaisesti: Suomi sai 39 mitalia, joista keuhkosiirron saaneet urheilijat voittivat 13. Keuhkojensiirron saanut euralainen urheilija Tuija Helander menestyi kisoissa erityisesti: hän keräsi kisoista kaikkiaan kolme kultaa ja kaksi hopeaa.

Näissä kilpailuissa parhaiten menestyvät yleensä nuoret, munuaissiirron saaneet urheilijat. Keuhkosiirron saaneiden suosikkilajeja ovat rauhallisemmat, vähemmän hengitys- ja verenkiertoelimistöä rasittavat lajit kuten petankki sekä yleisurheilun heittolajit, hypyt ja pikamatkat.

Kuvassa lentopallojoukkue: Tuija Helander, Juha Ojastenmäki, Teijo Hietanen, Reijo Hilli, Risto Aholainen, Jaana Soppi ja Jukka A. Saarinen.

Katso kaikki kilpailutulokset.

Hengitysliitto rahoitti kilpailumatkan viime vuonna järjestetyn Harvinaisen maratonin tuotoilla. Harvinaisen maratonin mahdollistivat Tampereen Pyrintö, Suomen Urheiluliitto ja Tampereen kaupunki. Boehringer Ingelheim, Roche, Medifon ja Veikkaus tukivat tapahtumaa.