EU:n Vammaiskortti tulee Suomeen vuoden 2018 keväällä

29.11.2017
Maailmalta
Vammaiskortti
Vammaiskortilla vammaiset ihmiset voivat todentaa EU-maissa vammaisuutensa tai avustajan tarpeensa matkustaessaan esimerkiksi julkisissa kulkuvälineissä tai osallistuessaan liikunta- ja kulttuuritapahtumiin.

Yhtenäisen kortin kehittämisellä halutaan edistää ihmisten yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja liikkuvuutta Euroopassa.

Kortin kehittämistyössä on ollut mukana laaja joukko vammaisjärjestöjä, palveluntarjoajia, Sosiaali- ja terveysministeriö, Kela sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Vammaiskortin toimeenpanon koordinoinnista vastaa Kehitysvammaisten Palvelusäätiö.

Vammaiskorttia voi Suomessa hakea n. 300 000 ihmistä

Vammaiskorttia voivat ensimmäisen kolmen vuoden kokeilujakson (2018-2020) aikana hakea ne henkilöt, joilla on kriteeristön mukainen olemassa oleva virallinen päätös avun ja tuen tarpeesta. Kortin saamiseksi ei tarvita uutta tai erillistä päätöstä tai arviota. Listaus korttiin oikeutettavista päätöksistä on nähtävillä osoitteessa www.vammaiskortti.fi. Korttiin oikeutettuja on Suomessa arviolta n. 300 000 henkilöä. Osalla korttiin oikeutetuista henkilöistä on mahdollisuus saada korttiin merkintä A (avustaja/assistant).

Tarkempi Vammaiskortin aikataulu ja ohjeet kortin hakemiseksi ilmoitetaan alkuvuodesta 2018.

Vammaiskorttikohteita etsitään

EU:n Vammaiskortin avulla innostetaan eri alojen palveluntarjoajat kehittämään asiakaspalveluaan yhä saavutettavammaksi. Palveluntarjoajat voivat ilmoittaa oman palvelunsa Vammaiskorttikohteeksi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen vammaiskortti@kvps.fi. Vammaiskorttikohteissa etsitään ratkaisuja parempaan asiakaspalveluun huomioimalla vammaiset ihmiset yhtenä tärkeänä asiakasryhmänä. Lista tämänhetkisistä tulevista Vammaiskorttikohteista on näkyvissä sivulla www.vammaiskortti.fi.