Eurooppalainen kysely tuo lisätietoja hengityssairaiden tilanteesta

10.12.2019
Meiltä
lääkäri
Euroopan laajuinen kysely sanoo, että jopa 14 % ei tiedä oman hengityssairautensa hoitosuunnitelmasta.

Yleiseurooppalaiseen kyselyyn vastanneista suomalaisista 68 %:lle ei ollut tehty kirjattua hoitosuunnitelmaa. 14 % ei ollut koskaan kuullut asiasta. Hengitysliiton kyselyssä vuonna 2018 luku oli noin 80 %.

Kyselyn toteutti Hengitysliiton eurooppalainen kattojärjestö EFA (European Federation of Allergy and Airways Diseases Patients’ Association).

Hyvä hoitosuunnitelma ennaltaehkäisee terveyshaittoja

Sekä kansainvälisen että Hengitysliiton toteuttaman kyselyn tuloksissa korostetaan ennaltaehkäisyn merkitystä. Hoitosuunnitelma on tärkeä osa omahoitoa. Tällöin myös hengityssairauden pahenemisvaiheet ja vastaanottokäynnit vähenevät.

Hengityssairaiden omahoitoon kuuluvat

• hengitettävien lääkkeiden oikea käyttö

• lääkeannosten säätely ohjeen mukaan

• säännöllinen liikunta

• sairauden pahenemisvaiheiden ehkäisy.

Hengityssairaat ympäri Eurooppaa kokevat tupakansavun hankalaksi

Ulkoilma Suomessa on maailman parhainta ja siksi suomalaiset kokevat vähemmän haittaa ulkoilman tekijöistä.

Eurooppalaisen kyselyn vastaajat kokivat, että ulkona poltettu tupakka haittasi heidän hengityssairauttaan enemmän kuin Suomessa. Suomalaiset kokivat olevansa muita eurooppalaisia enemmän suojassa ulkoilman saasteilta. Tupakka saattoi nousta Suomessa esiin siksi että muita ulkoilman haittatekijöitä on vähemmän.

Suomen tiukasta tupakkalaista huolimatta ulkotiloissa tupakointi vaikutti vastaajien hengityssairauteen. Tupakointikieltoa tulisikin Suomessa laajentaa koskemaan julkisia paikkoja kuten uimarantoja, leikkipaikkoja ja bussipysäkkejä.