Geenit vaikuttavat keuhkomuutosten vaikeusasteeseen

1.11.2013
Maailmalta
Ympäristö ja elämäntapahtumat liittyvät vahvasti keuhkosairauksien syntyyn. Asbestille ja tupakansavulle altistuneiden tutkimus on nyt paljastanut, että myös geeniperimä vaikuttaa keuhkomuutosten laatuun ja vaikeusasteeseen.
Bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa väittelevä Mari Kukkonen tutki suomalaisia asbestille ja tupakansavulle altistuneita rakennustyöntekijöitä.
Asbestikuidut ja tupakansavu aiheuttavat keuhkoissa tulehdustilan ja johtavat tukikudosten tuhoutumiseen ja lopulta erilaisiin keuhkosairauksiin. Altistumisen lisäksi myös perinnöllisillä tekijöillä on pitkään ajateltu olevan merkitystä keuhkomuutosten synnyssä. Tähän tuo vahvistusta tuore Helsingin yliopiston väitöstutkimus.
Esimerkiksi erään entsyymin geenipuutos altistaa vaikealle keuhkokudoksen fibroosille ja keuhkolaajentumalle. Lisäksi toista entsyymiä koodaavan geenin tietty muoto oli kytköksissä alentuneeseen keuhkotoimintaan.
Mari Kukkosen väitöskirja on myös luettavissa E-thesis -palvelussa.