Hae Hengitysliiton vuoden 2020 kokemustoimija- ja verkkovertaisohjaajakoulutuksiin

17.12.2019
Meiltä
Kaksi miestä juttelee metsässä
Vertais- ja kokemustoiminnalla on suuri merkitys hengityssairaan elämänlaadulle. Ne tarjoavat hengityssairaille kanavan puhua avoimesti omasta sairaudestaan ja sen tuomista haasteista. Kokemuksien vaihtaminen ja yhteinen tekeminen auttavat ryhmien osallistujia löytämään omat voimavaransa arjen haasteisiin. Hengitysliitto kouluttaa, ohjaa ja markkinoi kokemustoimijoiden, vertaistukijoiden ja verkkovertaisohjaajien toimintaa.

Verkkovertaisohjaajien peruskoulutus käynnistyy tammikuussa

Koulutus sisältää seitsemän puolentoista tunnin mittaista verkkotapaamista keväällä, välitehtäviä ja oman ryhmän ohjausta. Ensimmäinen verkkotapaaminen järjestetään 20.1. Syksyllä tapaamisia järjestetään kaksi. Koulutus antaa käytännölliset perustaidot voimavarakeskeisen ryhmän ohjaamiseen.

Koulutus toteutetaan kokonaan verkossa. Tarvitset osallistumista varten läppärin, nettiyhteyden ja kuulokemikrofonin. Mieti myös oman ryhmäsi idea jo valmiiksi. Ryhmää yhdistävän tekijän ei tarvitse olla diagnoosi. Elämäntilanne (esimerkiksi eläkkeelle jääminen, vanhemmuus) tai harrastus (esimerkiksi lukupiiri, käsityöt) ovat mainioita lähtökohtia kiinnostavalle ryhmälle.

Kysy lisää ja ilmoittaudu mukaan 7.1. mennessä: paivi.suuniittu(a)hengitysliitto.fi. Liitä mukaan idea tulevasta ryhmästäsi.

Seuraava kokemustoimijakoulutus alkaa helmikuussa

Kokemustoimija on hengityssairautta sairastava, sisäilmasta oireileva tai sairastava tai hänen läheisensä, joka on rakentanut tarinan omasta sairastumisen ja selviytymisen kokemuksestaan. Kokemustoimijat puhuvat kokemuksestaan erilaisissa tilaisuuksissa, osallistuvat aiheeseen liittyviin työryhmiin ja moneen muuhun kiinnostavaan toimintaan oman innostuksensa ja mahdollisuuksiensa mukaan. Kokemustoimijuus voi olla sinun juttusi, jos olet sinut oman elämäsi ja sairautesi kanssa. Esiintymiskokemusta ei vaadita, mutta kiinnostus esiintymiseen on avuksi.

Hengitysliiton viides koulutusryhmä käynnistyy helmikuussa. Koulutus järjestetään Oulussa. Koulutuksen ensimmäinen tapaaminen järjestetään 8. –9.2. ja toinen 18. –19.4. Tapaamisten välillä tarinoita rakennetaan verkkotapaamisissa. Koulutus on osallistujille maksuton. Hengitysliitto korvaa matkakulut matkustussääntönsä mukaan.

Hae koulutukseen lähettämällä vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen paivi.suuniittu(a)hengitysliitto.fi. Koulutuksen osallistujat valitaan haastattelun perusteella.