Hedelmät auttavat välttämään keuhkoahtaumatautia

20.11.2018
Maailmalta
Appelsiini
Säännöllisesti hedelmiä nauttivat saattavat säästyä keuhkoahtaumataudilta muita todennäköisemmin. Hengitysliiton terveysasiantuntijat suosittelevat syömään kasviksia, marjoja ja hedelmiä ravintosuositusten mukaisesti eli noin puoli kiloa päivässä.

Tuoreen tutkimuksen perusteella muutaman hedelmän päivittäin nauttivat naiset sairastuvat noin 30 prosenttia epätodennäköisemmin kuin naiset, joiden ruokavaliossa hedelmiä on vain vähän.

Ero oli suurin, kun verrattiin savuttomia hedelmänsyöjiä tupakoiviin tai entisiin tupakoitsijoihin, jotka söivät hedelmiä harvoin. Tutkijat yrittivät myös selvittää, olisiko hedelmien syöminen pienentänyt tupakan aiheuttamaa keuhkoahtaumataudin riskiä, mutta tällaisia yhteyksiä ei löytynyt.

Tulokset viittaavat siihen, että hedelmät ja todennäköisesti niiden sisältämät antioksidantit auttavat välttymään keuhkoahtaumataudilta. Tulkintaa vaikeuttaa kuitenkin se, että paljon hedelmiä nauttivat naiset elävät todennäköisesti muutenkin terveellisesti. Hedelmien monet terveyshyödyt ovat kuitenkin lukuisissa tutkimuksissa osoitettu, joten niiden lisääminen ruokavalioon kannattaa aina.

Lue lisää Duodecimin terveyskirjastosta