Helsingissä kävellään maailman lyhin maraton

14.11.2013
Meiltä
​Kauppakeskus Kampissa Helsingissä otetaan 20.11.2013 kello 12.00 alkaen askel jokaiselle vuoden päivälle.
Kahden keuhkoahtaumatautia sairastavan miehen ideasta lähtöisin olevalla 365 askeleen maratonilla halutaan lisätä tietoisuutta keuhkoahtaumataudista ja korostaa liikunnan merkitystä sen hoidossa.
Maailman keuhkoahtaumapäivänä 20.11.2013 järjestetään Suomessa luultavasti maailman lyhin maraton, joka on vain 365 askeleen pituinen. Tapahtuman ovat ideoineet keuhkoahtaumatautia sairastavat Oiva Lindqvist ja Kaj Pirhonen.
- Maratontapahtuman avulla toivomme voivamme lisätä ihmisten tietoisuutta keuhkoahtaumataudista ja liikunnan merkityksestä sairauden hoidossa. Vakavasta sairaudesta huolimatta halusimme tehdä jotain hauskaa, ja meille syntyi idea maailman lyhimmästä maratonista. Haastamme mukaan niin potilaat, omaiset, terveydenhuoltoalan henkilöstön kuin kaikki muutkin, jotka haluavat asialle tukensa antaa, Lindqvist kertoo.
Tapahtuman tukijoina toimivat Hengitysliitto ja Leiras Takeda. Tähän mennessä 365 askeleen maratonille on ilmoittautunut jo reilut 100 henkeä.
- Potentiaalisia osallistujia Suomessa riittää, sillä meillä on diagnosoitu noin 200 000 sairastunutta. Lisäksi arvioidaan, että keuhkoahtauman esiasteena pidettyä kroonistunutta keuhkoputkitulehdusta sairastaa toiset noin 200 000 ihmistä, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne kertoo.
Maratonille voi ilmoittautua osoitteessa maailmanlyhinmaraton.net. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin. Osallistujia pyydetään saapumaan Kampin 1. kerrokseen (Minoksen ja Rotterdamin väliin) noin 10 minuuttia ennen tapahtuman alkua eli 11.50.Paikalle voi tulla juuri sellaisena kuin haluaa, vaikka verkkareissa tai puvussa/jakkupuvussa. Maratonin voi kevyesti hölkätä, mutta suosittelemme nauttimaan jokaisesta askeleesta rauhallisen kävelyn tahdissa. Tässä tapahtumassa ei ole kiire mihinkään, kannattaa muistaa välillä hengähtää.