Hengityskanava: Myös hengityskatkojen kestolla on merkitystä uniapneassa

14.12.2017
Meiltä
Uniapnean CPAP hoito
Uniapnean diagnosoinnissa tulisi ottaa huomioon myös yksittäisten hengityskatkojen kesto, kerrotaan uuden Hengityskanavan artikkelissa. Se tarkentaisi uniapnean diagnostiikkaa ja parantaisi uniapnean vaikeuden arviointia.

Tutkijatohtori, FT Timo Leppäsen väitöskirjatutkimuksen mukaan hengityskatkojen kesto on yhteydessä kohonneeseen riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Hän tutki väitöskirjassaan Novel Methods for Diagnostics of Obstructive Sleep Apnea painonpudotuksen, nukkuma-asennon ja sukupuolen vaikutusta obstruktiivisessa uniapneassa esiintyvien hengityskatkojen kestoon. Lue lisää uudessa Hengityskanavassa.

Muita aiheita tuoreessa verkkojulkaisussa ovat muun muassa ikääntyneen hengityssairaan hoito, keuhkoahtaumatautia sairastavan kuntoutus sekä työpaikan sisäilmaongelmat ja syrjintä.

Hengityskanava on hengitysterveyttä käsittelevä, ammattilaisille suunnattu sähköinen julkaisu, jota julkaisevat yhteistyössä Hengitysliitto ja Filha.