Hengitysliiton liittohallituksen uusi puheenjohtaja on LT, keuhkolääkäri Marina Erhola

26.01.2019
Meiltä
Oikeuden nuija
Hengitysliiton liittohallituksen puheenjohtajaksi toimikaudeksi 2019−2022 on 26.1.2019 valittu LT, keuhkolääkäri Marina Erhola. Vuodesta 2008 alkaen tehtävään on aina valittu keuhkolääketieteeseen erikoistunut lääkäri.

Marina Erholan ansiot keuhkosairauksiin erikoistuneena terveydenhuollon asiantuntijana ovat mittavat. Hän on kansallisten ohjelmien rakentamisen ja sosiaali-ja terveydenhuollon johtamisen ammattilainen, joka on ollut mukana kansallisissa tuberkuloosi-, keuhkoahtaumatauti-, uniapnea-, astma-, allergia- ja sisäilmaohjelmissa. Erholan kokemus kattaa myös merkittäviä kansainvälisiä hankkeita ja Maailman terveysjärjestö WHO:ssa asiantuntijana toimimisen.

- Marina Erholasta Hengitysliitto saa laaja-alaisesti verkostoituneen liittohallituksen puheenjohtajan. Hän tuo liittoon erityisesti taitoa tunnistaa mahdollisuuksia sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksissa, kommentoi Erholan edeltäjä, Dosentti, Tuula Toljamo valintaa.

Yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostuneella Erholalla on virkamiesuransa aikana ollut paljon luottamustehtäviä. Hengitysliiton liittohallituksen puheenjohtajan tehtävän lisäksi hän toimii tällä hetkellä aktiivisesti Kiipulasäätiön hallintoneuvostossa (jäsen) ja Filha ry:n valtuustossa (jäsen).

- Päivätyössäni Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylijohtajana edistän kansallista hyvinvointia ja terveyttä. Tähän tehtävään sopii hyvin yhteistyö järjestösektorin kanssa. Työnantajani on aina suhtautunut kannustavasti luottamustoimien hoitoon eri järjestöissä. Marina Erhola kommentoi.

- Hengitysliiton kohdalla itselleni merkittävin motiivi sanoa puheenjohtajuudelle ”kyllä” oli myös liittokokonaisuuteen kuuluva Ammattiopisto Luovi. Haluan olla mukana työssä, jolla ehkäistään nuorten syrjäytymistä ja samalla edistetään haavoittuvien väestöryhmien asioita. Mielestäni kansakuntamme kohtalonkysymys on juuri nuorten kiinnipitäminen yhteiskunnassa, Erhola jatkaa.

- Hengitysliitolla on pitkät perinteet. Vahvaa, hyvää järjestötoimintaa tarvitaan edelleen haastamaan yhteiskunnan palvelujärjestelmää kehittymään. Tähän voin tuoda tueksi omaa osaamistani sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisesta, Erhola kiteyttää lopuksi.

Hengitysliiton ylintä päätösvaltaa käyttää liittovaltuusto. Liiton toimeenpaneva elin on liittohallitus. Molempien toiminnasta on tarkemmat määräykset liiton säännöissä. Hengitysliiton linjaukset tehdään liittovaltuuston kokouksissa. Linjaukset rakentuvat liiton sääntöjen ja aiemman toiminnan pohjalle. Linjaukset tehdään periaatteellisina valintoina pitkäjänteisesti kestämään aikaa.

Luottamushenkilöiden valinta tapahtuu liiton vaalijärjestyksen mukaisesti. Liittovaltuuston valitsema vaalivaliokunta esittää liittovaltuustolle puheenjohtaja- ja hallitusehdokkaat. Liittovaltuusto valitsee puheenjohtajat ja liittohallituksen jäsenet.