Hengitysliitto lahjoittaa kannettavia happirikastimia sairaaloihin

26.09.2014
Maailmalta
Hengitysliitto lahjoittaa yhdeksän kannettavaa happirikastinta sairaaloihin eri puolilla Suomea. Laitteet on hankittu Hengitysliiton keräyksistä saamilla varoilla.

Kannettavia happirikastimia lahjoitetaan Tampereelle, Ouluun, Rovaniemelle, Helsinkiin, Lappeenrantaan ja Turkuun. Ne mahdollistavat happihoitoa tarvitsevan potilaan liikkumisen kodin ulkopuolella, niiden avulla voi käydä asioilla ja osallistua sosiaaliseen tapahtumiin.

– Noin neljä kiloa painavaa happirikastinta on helppo kuljettaa mukana, sillä se toimii sekä akulla että sähkövirralla, kertoo Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

Yksi kannettava happirikastin maksaa hieman yli 4 000 euroa.

Suomessa on yli 2 000 kotihappihoidossa olevaa henkilöä. Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapen puutetta. Yleisin syy pitkäaikaiseen kotihappihoitoon on keuhkoahtaumataudista johtuva keuhkojen voimakas hapen vajaus. Tällaiset potilaat tarvitsevat lisähappea lähes koko vuorokauden ajan, vähintään 16–20 tuntia.