Julkaistu: 2.10.2020

Hengitysliitto lahjoitti kolme korkeavirtaushappihoitolaitetta HUS Porvoon sairaalalle

Hengitysliitto lahjoitti tänään 2.10. kolme AIRVO 2 -laitetta HUS Porvoon sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalle.

AIRVO 2 -laitetta eli korkeavirtaushappihoitolaitetta käytetään muun muassa keuhkokuumeen yhteydessä ilmenevän hypokseemisen hengitysvajauksen hoidossa. Hoidon lisäetuna on hengitysteiden kostutus, joka auttaa liman tyhjennyksessä.

Laitteet vastaanottivat (kuvassa oikealta vasemmalle lukien) keuhkosairauksien ylilääkäri Heikki Ekroos, fysioterapeutti Sanna Puhakainen ja sairaanhoitaja Martina Munkberg. Laitteet luovutti Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne. Laitteet tulevat potilaille kotikäyttöön.

Luovutuksen arvo on 7500 euroa.

Hengitysliitto hankkii laitteet lahjoituksista, arpajaisista ja keräyksistä saamillaan varoilla. Tänä vuonna laitteita on luovutettu HUSin ja HUS Porvoon lisäksi Tampereen ja Turun yliopistollisiin keskussairaaloihin.

Lahjoituksista saadut varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön. Erityisesti korona-aikana Hengitysliiton tuottamalle ja välittämälle tiedolle sekä vertais- ja neuvontatoiminnalle on ollut paljon kysyntää.

Voit tehdä lahjoituksen osoitteessa https://lahjoitus.hengitysliitto.fi.