Hengitysliitto muistuttaa vuokralaisen toimintaohjeista sisäilmaongelmatilanteissa

26.01.2018
Meiltä
Mies kirjoittaa
Vuokralainen on velvollinen kertomaan sisäilmaongelmaepäilyistä vuokrantajalle. Jos vuokranantaja ei ryhdy tarvittaviin toimenpiteisiin ongelman ratkaisemiseksi, vuokralaisen kannattaa ottaa yhteyttä terveystarkastajaan.

Vuokralainen on velvollinen kertomaan havaitsemistaan puutteista ja vaurioista – myös sisäilmaongelmaepäilyistä – mahdollisimman nopeasti vuokranantajalle. Vuokralainen joutuu korvaaman vahingon, jonka hän laiminlyönnillään tai muulla huolimattomuudellaan aiheuttaa asunnolle. Ilmoittamatta jäänyt sisäilmaongelma lasketaan myös laiminlyönniksi.

Ilmoitus on hyvä tehdä kirjallisena. Jos vuokranantaja ei ole halukas selvittämään ongelmaa tai ryhtymään toimenpiteisiin mahdollisen terveyshaitan poistamiseksi, vuokralaisen kannattaa olla yhteydessä kunnan terveystarkastajaan.

Asukkaan vastuu sisäilmaongelmista riippuu asumismuodosta. Talonomistajan ja osakkeen omistajan vastuut ovat erilaisia, kuten myös vuokralaisen. Lue lisää kodin sisäilmaongelmien selvittelyn vastuista.

Lue myös Ylen uutinen aiheeseen liittyen ”Vuokraisäntä ja isännöitsijä eivät tehneet mitään” – mikä neuvoksi, jos vuokra-asunto osoittautuu homepesäksi?