Homeongelmien vähättely ei auta korjaamaan rakennuksia eikä parantamaan sairastuneita

13.11.2017
Meiltä
Hengitysliiton logo png
On saatu kohtalaisen vahvaa näyttöä siitä, että rakennusten kosteusvauriot ovat yhteydessä uuden astman kehittymiseen ja hengitystieoireisiin, joiden osalta uskottava teoria vaikuttavasta mekanismista on olemassa.

SAIRASTUUKO ihminen homeesta vai homepuheesta? Keskustelu asiasta käy kiivaana eri puolella yhteiskuntaa. Näkyvä kannanotto asiaan tuli Helsingin Sanomien tiedetoimituksen esimieheltä Jukka Ruukilta (Merkintöjä 9.11.). Valitettavasti kirjoituksen loppuun oli eksynyt asiavirhe tutkimustiedosta.

THL:n, Duodecimin ja Taysin allergiakeskuksen lääkärien mukaan (Ympäristö ja Terveys -lehti 5/2017) tutkimusnäyttöön perustuva tieto on tärkeää ­sisäilmaongelmien hoitamisessa ja oireilevien potilaiden kohtaamisessa.

Vuonna 2016 julkaistu Käypä hoito -suositus home- ja kosteusvaurioista oireilevien potilaiden hoitoon perustuu laajaan tutkimusnäyttöön ja kriittiseen arviointiin. On saatu kohtalaisen vahvaa näyttöä siitä, että rakennusten kosteusvauriot ovat yhteydessä uuden astman kehittymiseen ja hengitystie­oireisiin, joiden osalta uskottava teoria vaikuttavasta mekanismista on olemassa.

Käypä hoito -työryhmä toteaa selvästi: rakennusten kosteusvauriot tulee korjata, koska näin voidaan vähentää terveyshaittoja. Terveydensuojelu- ja työsuojelulainsäädäntö edellyttävät puuttumista jo riskeihin.

Tarpeetonta huolta ei ole syytä aiheuttaa, mutta todellisten ongelmien vähättely ei auta korjaamaan rakennuksia eikä sairastuneiden terveyttä. Hengitysliiton kokemustiedon mukaan kosteus- ja homevaurioilla on yhteys sisäilmasta sairastumiseen. Sisäilmasta oireileminen voi johtua myös muista ­asioista, kuten puutteellisesta ilmanvaihdosta.

Hengitysliitolla ei ole tieteellistä eikä kokemustietoa, että ­sisäilmasta sairastuminen olisi nosebo-ilmiön aiheuttama.

Sisäilmasta oireilu ja sairastuminen ovat kriisi ihmisen terveydelle, sosiaalisille suhteille ja usein myös taloudelle. Nosebo-väitteiden esittäminen vaikuttaa vähättelyltä. Se huolestuttaa sairastuneita ja heidän läheisiään.

Sari Mäki
sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija

Markku Hyttinen
toiminnanjohtaja, Hengitysliitto

Kirjoitus on julkaistu alun perin 12.11.2017 Helsingin Sanomissa.