Huolehdi D-vitamiinin saannista erityisesti talviaikaan

23.11.2017
Maailmalta
d vitamiinia
Tuoreen analyysin mukaan D-vitamiinilisät todennäköisesti vähentävät hengitystieinfektioita ja astman pahenemisvaiheita, ja iäkkäillä ja keski-ikäisillä myös pidentävät hieman elinikää.

Sen sijaan D-vitamiinilisien syöminen ei ehkäise ainakaan sydän- ja verisuonitauteja, lihavuutta, glukoosiaineenvaihdunnan häiriöitä, tuberkuloosia, mielialahäiriöitä tai raskausajan ongelmia.

Analyysin tulokset ovat samansuuntaiset kuin aiemmat selvitykset. D-vitamiinin vaje ei siis todennäköisesti ole monienkaan sairauksien taustalla, vaan seuraus sairauksista.

D-vitamiinilisien nauttiminen etenkin syys- ja talviaikaan voi olla tarpeen sellaisille henkilöille, joiden ruokavalio ei sisällä paljon D-vitamiinia sisältäviä ruokia, kuten kalaa ja vitaminoituja margariineja ja maitotuotteita.

Suomalaissuositusten mukaan lasten ja aikuisten D-vitamiinin saanti tulisi olla ainakin 10 mikrogrammaa eli 400 IU päivässä, ja yli 75-vuotiaiden 25 mikrogrammaa.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim