Idiopaattista keuhkofibroosia sairastavat tarvitsevat säännöllistä ja tarkkaa seurantaa

22.05.2019
Maailmalta
Väitöskirjan tekeminen
Tuoreissa suomalaisissa väitöstutkimuksissa selvitettiin idiopaattista keuhkofibroosia sairastavien oireita ja elämänlaatua sekä taudinkulkua. Tutkimuksissa nousi esille IPF:ää sairastavien tarkan ja säännöllisen seurannan merkitys. Myös Hengitysliitto painottaa säännöllisen seurannan tärkeyttä IPF:ää sairastavilla.

Idiopaattista keuhkofibroosia sairastaville potilaille tulisi tehdä säännöllisiä oirekyselyjä, ja heidän tulisi päästä hyvissä ajoin palliatiivisen hoidon piiriin, erikoislääkäri Kaisa Rajala summaa väitöstutkimuksessaan.

Kaisa Rajalan väitöstutkimuksessa selvitettiin suomalaisten idiopaattista keuhkofibroosia sairastavien potilaiden oireita ja elämänlaatua. Lisäksi hän etsi tekijöitä, jotka ennustivat sairauden vaikeutumista ja tarkasteli potilaiden loppuvaiheen hoitoa.

Lääketieteen lisensiaatin Miia Kärkkäisen väitöstutkimus lisää tietoutta idiopaattisen keuhkofibroosin taudinkulusta ja vahvistaa riskinarviomallien käytettävyyttä ennusteen arvioinnissa. IPF:n ennusteen arviointi on haastavaa, sillä taudinkulku on hyvin yksilöllinen. Sairauden vaikean ennustettavuuden takia idiopaattista keuhkofibroosia sairastavien säännöllinen ja tarkka seuranta on tärkeää, Miia Kärkkäinen toteaa tutkimuksessaan.

Hengitysliitto pitää tärkeänä, että IPF:ää sairastavien säännöllinen ja tarkka seuranta toteutuu yksilöllisten tarpeiden mukaan. Liiton vertaistoiminnassa tuetaan keuhkofibroosia sairastavia kertomaan avoimesti ja rehellisesti oireistaan ja toimintakyvyn muutoksista kaikille hoitoon osallistuville sekä ottamaan keskustelussa esille hoitotahto ja palliatiivinen hoito.

Mikä on keuhkofibroosi?

Keuhkofibroosissa keuhkokudokseen muodostuu sidekudosta, joka lopulta arpeutuu. Keuhkofibroosin tavallisin muoto on idiopaattinen keuhkofibroosi. Sairauteen on olemassa sairautta hidastavia lääkkeitä, mutta ainoa parantava hoito on keuhkonsiirto.

Tutustu oppaisiin:

Opas idiopaattisesta keuhkofibroosista (Hengitysliiton opas)
Liikuntaopas IPF-sairauden kanssa eläville (IPF-liikuntaoppaan on tuottanut Boehringer Ingelheim yhteistyössä Hengitysliiton kanssa)