Ilmanvaihdon toiminta on aina suunniteltava ja säädettävä rakennuskohtaisesti

10.05.2019
Meiltä
Ilmanvaihtokanava
Kuntien sisäilmaverkosto julkaisi 14.3.2019 yleisohjeen ilmanvaihdon käytöstä julkisissa palvelurakennuksissa. Ohjeessa annetaan suosituksia myös siitä, miten ilmanvaihtoa tulisi säätää erilaisissa tiloissa. Hengitysliitto on sitä mieltä, että ilmanvaihdon toiminta on aina suunniteltava ja säädettävä rakennuskohtaisesti.

Suomen suurimpien kuntien sisäilma-asiantuntijat ovat julkaisseet yleisohjeen ilmanvaihdon käytöstä julkisissa palvelurakennuksissa. Sen laatimiseen ja kommentointiin on osallistunut asiantuntijoita muun muassa Sisäilmayhdistys ry:stä. Ohje on suosituksellinen, eli kukin kunta päättää omalta osaltaan sen noudattamisesta. Ohjeessa annetaan suosituksia myös siitä, miten ilmanvaihto tulisi jaksottaa erilaisissa tiloissa.

“Hengitysliitto on edelleen sitä mieltä, ettei ilmanvaihtoa voi suunnittelematta ottaa koskaan pois toimimasta. Ilmanvaihdon toiminta on aina suunniteltava ja säädettävä rakennuskohtaisesti”, toiminnanjohtaja Markku Hyttinen kiteyttää. “Ilmanvaihdon tehoa voidaan vähentää, kun tilojen henkilökuormitus vähenee. Olemme tässä samoilla linjoilla Sisäilmayhdistyksen kanssa”, hän jatkaa.

Käytäntöjen on perustuttava hyväksyttyihin talotekniikka-suunnitelmiin, joissa on otettu huomioon rakennuksen ikä, rakentamisaikakausi, rakenteet, materiaalit, päivän aikana rakennusta käyttävä henkilömäärä, ilmanvaihtolaitteiston tekninen käyttöikä ja käyttö sekä rakennuksen hoito ja huoltaminen.

Hyväksytyt talotekniikka-suunnitelmat noudattavat Asumisterveysasetusta ja rakentamismääräyskokoelmia.

Lue lisää: Taloussanomien juttu ilmanvaihdon yleisohjeesta