Ilotulitteiden haittoja vähemmäksi: eduskunta käsitteli kansalaisaloitteen

10.12.2019
Meiltä
Ilotulitus savua
Hengitysliitto kannatti Rajat räiskeelle -kansalaisaloitetta, joka tähtää ilotulitteiden haittojen vähentämiseen. Kansalaisaloitteen allekirjoitti yli 65 000 suomalaista.

– Hengitysliittoon tulee paljon yhteydenottoja ilotulitteiden aiheuttamista hengitysongelmista. Moni hengityssairas joutuu viettämään uudenvuoden aaton sisätiloissa, koska ilotulitteiden päästöt ja hajut ärsyttävät hengitysteitä ja pahentavat oireita useiden tuntien ajan, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.

Ilmanlaadun heikkenemisen lisäksi ilotulitteet aiheuttavat vuosittain myös silmävammoja sekä voimakasta stressiä eläimille. Lisäksi tulitteet roskaavat ympäristöä.

Aloite ei pyri kieltämään ilotulitteita, vaan rajamaan ne ammattilaisten käyttöön siirtymäajan kuluessa. Kuluttajille saisi myydä jatkossakin pieniä paukkupommeja, tähtisadetikkuja ja kipinäsuihkuja. Tavoitteena on vähentää ilotulitteiden aiheuttamia terveyshaittoja.

15 terveys-, potilas- ja vammais- sekä eläinjärjestöä keräsi kansalaisaloitteen yhteistyössä. Eduskunta käsitteli lakialoitetta marraskuun lopussa. Seuraavaksi aloite tulee talousvaliokunnan käsittelyyn.

Lakikäsittelyä odottaessa Hengitysliitto toivoo huomaavaisuutta uudenvuoden viettoon.