Influenssarokotus antaa suojaa influenssaa ja sen jälkitauteja vastaan

18.11.2019
Meiltä
Influenssarokote
Hengitysliitto suosittelee kaikkia hengityssairaita ottamaan influenssarokotuksen. Hengityssairaat saavat rokotuksen ilmaiseksi omalta terveysasemaltaan. Hengitysliitto suosittelee hengityssairaita harkitsemaan myös omakustanteista pneumokokkirokotetta.

Influenssarokotus kannattaa ottaa ennen influenssakauden alkua marras-joulukuussa. Rokotusaikataulun voi tarkistaa oman terveyskeskuksen verkkosivuilla. Kaikki pitkäaikaissairaat, kuten hengityssairaat saavat rokotuksen terveyskeskuksesta ilmaiseksi. Uniapneaa ei määritellä virallisesti hengityssairaudeksi, mutta jotkin kunnat ja sairaanhoitopiirit ovat antaneet rokotuksen ilmaiseksi myös uniapneaa sairastaville. Asiaa kannattaa tiedustella omasta terveyskeskuksesta.

Miksi influenssarokotus kannattaa ottaa?

Erityisesti pitkäaikaissairauksia sairastavilla on riski saada vakavia influenssan jälkitauteja, kuten keuhkokuume, aivokalvontulehdus ja sydänlihastulehdus. Influenssarokote antaa hyvän suojan paitsi influenssaa, myös sen jälkitauteja vastaan.

Ketkä ovat oikeutettuja ilmaiseen rokotukseen?

Pitkäaikaissairaiden lisäksi ilmaiseen influenssarokotteeseen ovat oikeutettuja myös 2–6-vuotiaat lapset, raskaana olevat sekä kaikki 65 vuotta täyttäneet. Myös vakavalle influenssalle alttiiden henkilöiden lähipiiri, armeijaan menevät sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja lääkehuollon henkilöstö saavat ilmaisen rokotteen.

2–6-vuotiaat lapsille rokote voidaan antaa myös nenäsumutteena. Rokotetta riittää neljälle kymmenestä 2–6-vuotiaasta lapsesta. Lapsille on varattu myös pistettäviä rokotteita.

Kysy pneumokokkirokotteen tarpeesta lääkäriltä

Pneumokokkirokotetta suositellaan kaikille niille, joilla on sairautensa vuoksi erittäin suuri riski saada vakava pneumokokki-infektio tai siihen liittyvä jälkitauti.

Pneumokokkirokotteen tarpeesta on hyvä keskustella terveyskeskuslääkärin kanssa. Rokotteen voi ostaa apteekista lääkärin reseptillä ja se voidaan pistää samalla kertaa influenssarokotteen kanssa.