Joskus luovuttaminen ei ole pahasta – elinsiirtoviikko on käynnissä 8.–13.10.2018

9.10.2018
Maailmalta
Elinluovutuskortti
Elinsiirtoviikko alkoi maanantaina 8.10. Viikko huipentuu Euroopan elinluovutuspäivään, jota vietetään lauantaina 13.10. Munuais- ja maksaliiton järjestämässä kampanjassa muistutetaan, että elinluovuttaminen pelastaa ihmishenkiä. Hengitysliitto on mukana elinluovutusten edistämiseen tähtäävässä tiedotustoiminnassa.

Viime vuonna Suomessa tehtiin 374 elinsiirtoa. Uutta elintä odottaa kuitenkin jatkuvasti noin 550 ihmistä. Määrä kasvaa koko ajan. Siirrettävistä elimistä on jatkuva pula.

Euroopan elinsiirtopäivä on lauantaina 13.10. ja koko viikko vietetään Elinsiirtoviikkoa. ”Luovuta featuring sinä” -kampanja nostaa juuri sinut pääosaan. Elinluovuttaminen voi pelastaa jopa kuuden ihmisen hengen. Jokainen on lain mukaan elinluovuttaja, jos ei ole sitä eläessään kieltänyt, mutta mahdollisen luovuttajan tahto pyritään aina selvittämään. On tärkeää, että jokainen suomalainen miettii suhtautumisensa elinluovutukseen ja ilmaisee sen jollain tavoin.

Lisää tietoa elinluovutuksesta www.elinluovutuskortti.fi

Suomessa tehdään munuaisen-, maksan-, sydämen-, keuhkon-, haiman- ja ohutsuolensiirtoja. Elinsiirto on joskus ainoa vaihtoehto, pitkälle edenneen munuais-, maksa-, sydän-, keuhko- tai suolistosairauden hoitoon.