Julkisten rakennusten yleisin sisäilmaongelma ei ole home

22.03.2018
Maailmalta
Ilmanvaihdon mittaus
Epäpuhtaudet rakenteissa ja rakennuspohjassa ovat kaikkein yleisin syy julkisten rakennusten sisäilmaongelmien taustalla, kertoo Rakennuslehden tuore artikkeli. Myös Hengitysliiton korjausrakentamisen asiantuntijat muistuttavat, että rakennuksissa saadut oireet voivat johtua monenlaisista tekijöistä. Siksi on tärkeää selvittää perusteellisesti ongelmien syyt.

Rakennuslehden artikkeli nostaa esille mm. seuraavia esimerkkejä:

Epäpuhtaudet rakenteissa ja rakennuspohjassa, muovimatot sekä mineraalivillakuidut ovat olleet esimerkiksi Vantaalla koulujen sisäilmaselvityspyyntöjen kolme merkittävintä syytä.

Tampereen teknillisessä yliopistossa tutkitaan parhaillaan syitä, miksi lattian muovipäällyste aiheuttaa sisäilmaongelmia. Alustavien tulosten mukaan Suomessa kannattaisi harkita, että muovimaton liimaaminen suoraan betonin päälle kiellettäisiin.

Myös erilaiset lämpö- ja paloeristeissä sekä äänenvaimentajissa käytetyt kuidut voivat aiheuttaa ongelmia. Vanhetessaan ne haurastuvat helposti, jolloin irtoavat kuidut saattavat levitä sisäilmaan. Hengitysliiton asiantuntijoiden mukaan eristysvillojen vaihtaminen, rakenteiden tiivistäminen ja äänenvaimentimien korjaaminen ratkaisevat usein tällaiset ongelmat. Myös tasapainoinen ilmanvaihto edesauttaa kuitujen poistumista sisäilmasta.

Materiaalien kehitys on osa ratkaisua: tällä hetkellä valtion kiinteistöissä ääniloukkojen eristykseen käytetään yleisesti polyesteripohjaista dacron-eristettä, joka ei aiheuta näitä kuituongelmia.